Bristande rutiner kring skoltimmar

Uppdaterad
Publicerad

Många kommuner och friskolor vet inte om eleverna får de undervisningstimmar de har rätt till. Det visar en rapport från Skolverket. Nu vill regeringen att timplanen delas in i stadier.

Varje elev har rätt till 6.665 timmar undervisning i grundskolan. Timmarna är fördelade efter ämne, men när under grundskolans nio år eleven får undervisningen bestäms lokalt.

Men om eleverna verkligen får den undervisningstid de har rätt till vet vi inte. För enligt en rapport från Skolverket som SVT tagit del av, saknas rutiner hos två av tre huvudmän för att ta reda på det.

– Man planerar för att den garanterade undervisningstiden ska finnas med. Men sedan kommer verkligheten in. Lärare blir sjuka, man behöver vikarier, man kanske inte hittar en vikarie, det blir aktiviteter som gör att man ställer in olika former av undervisning. Då har man ingen koll på att följa upp det här och dokumentera på ett bra sätt, säger Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket.

Bristen på dokumentation kan enligt rapporten skapa problem för eleverna, särskilt om de byter skola, något många gör i dag.

– Byter man skola är det en stor risk att det blir ett tapp. Den skola man kommer till har inte tillräckligt bra koll på hur mycket undervisningstid man fått och därmed har rätt till, säger Anna Ekström.

Stadieindelad timplan

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) befarar att många elever inte får det antal lektioner som behövs för att nå målen. Nu vill regeringen att timplanen delas upp efter grundskolans stadier, något som skulle göra det enklare att kontrollera att timplanen följs.

– Det betyder att det anges hur många lektioner i till exempel engelska eller matte det ska finnas på mellanstadiet eller lågstadiet, säger han.

Hur påverkar det här flexibiliteten för skolan att lägga upp undervisningen utifrån sina förutsättningar?

– Den blir mindre.

Men är inte detta ett sätt att ta över ansvaret för skolan. En form av förstatligande?

– Ja.

Varför inte gå hela vägen?

– Det tycker jag att vi borde göra, men det här är vi eniga om nu. Det här väldigt flexibla decentraliserade beslutsfattandet måste vi förstå leder till frestelser på många håll. Av ekonomiska skäl använder man flexibiliteten till att sänka ambitionsnivån. Det har skett och det är inte acceptabelt, säger Jan Björklund (FP).

Skolverket får nu i uppdrag att utreda hur timplanen kan stadieindelas.

Om timplanen

1994 skrotades den stadieindelade timplanen. I dag har en elev rätt till 6665 timmar undervisning under hela grundskolan. Timmarna är uppdelade efter ämne, men hur de fördelas över årskurserna bestäms av kommunen eller friskolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.