Det kan bli svårt att få fram tillräckligt många ersättningsbussar om det blir stora problem i tågtrafiken i helgen, enligt bussbranschen. (arkivbild från december 2020) Foto: Johan Nilsson /TT

Bussbranschen vill ha undantag från körtidsregler

Uppdaterad
Publicerad

Om det blir tågkaos till helgen finns det risk för att ersättningsbussarna kan utebli på vissa sträckor. Förarbrist och regelverk kan nämligen sätta käppar i hjulen – och branschen vill ha undantag från kör- och vilotidsreglerna.

– Fordon finns, men någon måste köra dem, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges bussföretag.

Det finns betydande oro inför att Trafikverket under natten till söndag lägger om till ett nytt och mycket omfattande digitalt planeringssystem. Om det inte fungerar i alla delar finns en stor risk för inställda och försenade tåg.

Men i så fall borde ju bussar kunna täcka upp på de sträckor som drabbas, tänker kanske vissa. Riktigt så ser det dock inte ut.

En faktor som enligt branschen försvårar vid krisartade lägen är EU:s förordning om kör- och vilotid som bland annat reglerar hur länge en busschaufför får jobba utan vila.

Branschorganet vill nu att även bussbolagen får göra avsteg från regelverket.

– Det är klart att det ska finnas regler för kör- och vilotider, det finns för all vägtrafik, men när det gäller exempelvis snöröjning där man också upplever svåra situationer finns det ett undantag i förordningen. Det innebär att man kan göra vissa avsteg från regelverket när det blir krisläge, säger Grönlund.

Ålderstigen yrkeskår

Ett annat problem är bristen på personal.

Under pandemin tvingades många bussbolag göra sig av med förare. De bolag som sysslar med turist- och beställningstrafik, som ofta kör ersättningsbussar, drabbades särskilt hårt enligt Grönlund.

Bussbranschen hade redan före pandemin problem med en ålderstigen yrkeskår – fyra av tio busschaufförer är över 60 år och stora pensionsavgångar väntar.

– Vi behöver rekrytera ungdomar, men det kan vi inte göra mot bakgrund av de regelverk som finns i dag.

Risk för bussbrist

Reglerna för bussförare innebär begränsningar för utbildade bussförare. Kortfattat kan man säga att de som inte genomgått gymnasieutbildning för att bli busschaufför inte får köra sträckor som överstiger fem mil förrän de har fyllt 23 år.

– Och då faller till exempel den här typen av tågersättande trafik bort, säger Grönlund, som vill att reglerna görs om.

Om det blir problem med Trafikverkets nya system i helgen, då kan det helt enkelt bli så att det inte går att ordna fram ersättningsbussar till alla sträckor?

– Ja, svarar Anna Grönlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.