Fysioterapeuten Terese Rehn svarade på frågor om rörlighet. Foto: Matilda Sandberg/SVT/Anupam Mahapatra/UnsplashVisa alla (2)
Visa alla (2)

Fysioterapeuten svarade på frågor om rörlighet

Uppdaterad
Publicerad

Känner du dig stel? Har du problem med överrörlighet? Fysioterapeuten Terese Rehn svarade på era frågor om rörlighet.

Du kan också läsa chatten via Fråga doktorn i Duo-appen.

Se fysioterapeutens rörlighetstips i Fråga doktorn på SVT Play.

SVT rapporterade · Chatta om rörlighet med fysioterapeuten

Pinnat inlägg

Välkommen till chatten! Här kan du få svar på dina frågor om rörlighet! Svarar gör fysioterapeuten Terese Rehn 🤸🏼‍♂️

Chatten börjar på måndag 17 maj kl 19.15 (tiden är ungefärlig). Skicka gärna in din fråga redan nu!

Stort tack för alla frågor! Nu måste vi runda av chatten, men alla svar går att läsa här framöver.

Tack också till fysioterapeuten Terese Rehn som delat sin kunskap med oss ikväll. Se gärna hennes rörlighetsövningar här! Tack för ikväll!

FLOWWER • Hej!
Har problem med smärta i trampdynan på höger fot.
Det sitter under stortån och dom två följande tårna. Första leden.
Smärtan kommer under belastning och böjning. Känns som man går på ärtor.
Vad kan det vara?

Det kan vara det främre fotvalvet som är nedsjunket. Det finns framfotspelotter som man kan köpa på apotek/sportaffärer/webbutiker, de hjälper att lyfta i framfoten och minska belastningen på de första tålederna. Testa om det känns bra för dig! Se även till att ha bra skor, även gärna inneskor under en tid.

Kalice • Jag väntar på ett byte av axelled höger. Kan jag göra något som förbättrar rehab efteråt? Stärka muskler tänker jag. Försöker vara rätt vanligt i mina rörelser

Helt rätt, styrketräning är det bästa du kan göra - faktiskt både innan och efter operation. Ju mer muskulatur du har innan operationen, desto smidigare rehab kommer du att ha efteråt. Lycka till!

Gammal • Hej Therese! Jag promenerar i rask takt ca 5 km/ dag.Ibland får jag ont i höften, ibland lårbenet.Kan det bero på skorna, eller snedställning i knäet? Vill gärna fortsätta gå. Tack!

Bra jobbat med promenaderna! Har du snedställning i knät så kan det absolut påverka. Se till att en Fysioterapeut får titta på det och ge dig råd utifrån det. Lycka till!

Kerstin • Skulle gärna vilja kunna göra sit-up’s från golv till sittande med böjda knän. Kommer dock inte upp sista biten till sittande trots superstarka magmuskler. Sitter det i ländryggen där jag har begränsad rörlighet pga diskproteser? Kan jag träna upp rörligheten där?

Sista vägen upp till knäna är det faktiskt mer höftböjaren som jobbar än magmusklerna. Nu skriver du även att du har diskproteser och det kan jag också tänka mig påverkar. Du kan testa att göra omvända situps, dvs jobba med benlyft istället - se om det blir jobbigt för höftböjare.

Håkan • Hej!
Jag fick covid i februari som däckade mig helt. Har svårt att jogga och cykla med kraft som tidigare. Hur kan man träna hemma för att få upp flåset och öka rörlighet när man inte har ett gym hemma.
Hälsningar Håkan

Vad tråkigt att höra. Men ta det bit för bit och ge kroppen tid att återhämta sig. Kanske se till om du kan ordna en motionscykel hemma, så kan du öka på intensiteten och längden successivt? Det är ju lättare att kontrollera jämfört med att cykla utomhus. Det finns även många övningarna med egen kropp som belastning som du kan göra istället för att gå till ett gym i nuläget.

Lovisa • Hej! När jag varit ute på en längre promenad (1 1/2 tim) får jag oftast ont i nacken, finns det något jag kan göra för att förhindra detta?

Tänk på din hållning när du går, så att du inte "tappar huvudet" och bara tittar neråt. Tänk stolt hållning och blicken framåt (utan att riskera att snubbla såklart..). Testa om det hjäpler!

Smulken • Ibland så låser sig musklerna(tror jag) i bröstet, hur kan man stretcha eller förhindra det? Ibland så går det över av sig själv men det ”smäller” och är otäckt.

Det låter som att det kan vara revbenupphakningar fram mot bröstbenet. Stretcha bröstmusklerna och jobba med hållningsstärkande övningar, dvs. musklerna i ryggen (t.ex. roddrörelser och liknande)

Sivan • Jag har spinal stenos och jätteont i knäna. är 81år. Hur kan jag träna mig lite?

Kanske prova cykla på motionscykel om du kan få tillgång till en sådan? Det är mindre belastande för knäna än t.ex. promenader med ger ändå en god blodcirkulation. Testa att göra uppresningar från stol som en styrketräningsövning för låren, det både stärker låren och "smörjer" knäna. Upprepa 10-15ggr och utöka om det känns bra.

Relaterade program

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fråga doktorn

Mer i ämnet
Fysioterapeuten Terese Rehn svarade på frågor om rörlighet. Foto: Matilda Sandberg/SVT/Anupam Mahapatra/Unsplash

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Fråga doktorn