Foto: Alexandra Gripenhoftner From/SVT

Läs chatten med fysioterapeuten Lasse

Uppdaterad
Publicerad

Hur faller man rätt? Kan man träna i förväg? Här kan du läsa chatten med Lasse Bergström, fysioterapeut. Chatten var öppen måndag 5 december i ca en timme. Vissa frågor besvarades live i programmet.

Du kan också läsa chatten via Fråga doktorn i Duo-appen. Appen kan du ladda ner gratis där appar finns.

Se Fråga doktorn på SVT Play.

Chatta med fysioterapeuten Lasse

Nu stänger chatten för ikväll, tack för att ni har varit med oss!

Tack också till Lasse som instruerat och svarat!

Roger • Nu säger du att man i styrketräning skall jobba snabbt i rörelser, så får jag höra att jag skall ta det lugnt, vid viktträning. Vad gäller ? Snabba rörelser eller lugna ?

Både och är bra. Oftast lugna kontrollerade rörelser i styrketräningen men att lägga in inslag av fart blir en bra kombination. Använd gärna gummiband när du utmanar farten. Lätta hoppövningar tränar också hastighet.

Mali • Jag snubblar jättelätt, tom på mattor hemma. Vad ska jag höra?

Träna dina höftböjarmuskler skulle kunna vara en start, ökar styrkan att lyfta på fötterna.

Lena • Varför hinner man aldrig ”krypa ihop” och böja kroppen när man är lång och har långt till marken om man halkar/trillar?

Det tråkiga svaret är att för vi inte tränar på det. Långa hävarmar gör utmaningen större. Om du känner dig stel i kroppen så kan en tanke vara att börja med rörlighetsträning för att möjliggöra en större hastighet när du behöver "vika ihop " kroppen

Kerstin • Jag ramlade och bröt handleden för ett tag sedan föll då framåt. Kan man lära sig att ramla på ett bra sätt för att undvika att skada sig?

Titta på inslaget om judoträning för nybörjare, där kan du få några tips.

Mia • Jag har artros i bägge tumlederna, och kan därför inte hålla i hantlar, gummiband och så. Vad kan jag använda för att träna upp muskelstyrka i armarna?

Viktmanschetter brukar kunna funka, fäster runt underarmarna

Sally • Hej. Hur ska man röra sig när det är halka o isigt? Hur går man? Har fått en ny knäled (artros) för ett tag sen o är väldigt rädd att falla…har broddar
/Alice

Förstår att det känns svårt men det bästa är nog att försöka gå så avslappnat som möjligt för ökade möjligheter att parera tappat fäste

Roger • Hej. Jag är 81 och har börjat med gummiband, blå, med en rörelse som liknar staknig på skidor. Börjar i axelhöjd och slutar nere vid knäna under ca 10 min.
Hur verksam är en sådan övning?

Jättebra träning för den breda ryggmuskeln som är viktig för stabiliteten på kroppens baksida

Bure • Balansträning förbättrar väl signalerna upp till hjärnan som I sin tur skickar signarer så vi kan reagera fortare, mindre risk för typ lårbensbrott

Precis, nervsystemet tränas vid balansträning vilket förbättrar koordinationen, hur musklerna samarbetar för att hålla kroppen över understödsytan

Victoria • Hej! Jag sitter många timmar om dagen framför datorn med jobb och studier. Hur kan jag förebygga att min kropp tar stryk av allt stillasittande? Sedan jag började arbeta och studera vid datorn så har jag börjat få problem med rygg, höfter, knän och migrän.

Ta kortare (2min) rörelsepauser 2ggr på fm och 2ggr på em. Det är inte svaret på allt men gör större skillnad än vad folk tror. Rulla axlarna, armarna uppåt sträck, rulla huvudet lugnt och fint, gör några knäböj och dra isär ett gummiband. Det är förslag på rörelser du kan testa

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fråga doktorn

Mer i ämnet