Madina Sejadi, psykolog och sömnterapeut, och Christian Benedict, sömnforskare och docent, svarade på era frågor om sömn. Foto: Matilda Sandberg/SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Läs chatten om sömn

Uppdaterad
Publicerad

Har du svårt att somna, vaknar flera gånger på natten och är ständigt trött? Läs chatten med Fråga doktorn hälsas experter: Christian Benedict, sömnforskare och docent i neurovetenskap, och Madina Sejadi, psykolog och sömnterapeut.

Alexandra Pascalidou om sina sömnproblem

Så funkar sömnrestriktion mot insomni

”Sömn är ingen prestation”

Sömn och ärtflighet

Hur bra är det att ta en powernap?

Hur blir framtidens sömnforskning?

Hur blir framtidens sömnforskning?

Så ser sömncykeln ut

Sömnterapeutens tips för att släppa prestationen att somna

Då ska du söka hjälp för din sömn

Om sömnmedel

Sömn genom tiderna

Sov man ”bättre” förr?

Skiftarbete och sömn

Lura dygnsrytmen med ”amber glasses” som filtrerar bort det blå ljuset

Hur har pandemin påverkat vår sömn?

Se mer om sömn i Fråga doktorn hälsa på SVT Play.

SVT rapporterade · Chatta om sömn

Tack för alla frågor.

Önskar er alla en fin kväll och god sömn.

Madina Sejadi· Psykolog och sömnterapeut

Vilken chatt! Stort tack för alla bra frågor! Nu avslutar vi chatten, men alla frågor och svar finns att läsa här framöver. Tack också till Christian och Madina för alla kloka svar.

Tack och GODNATT till er alla! 😴

SVT · Matilda Sandberg

Hur kommer det sig att endel klarar sig på mindre sömn typ 5 timmar och andra som jag själv vill ha 9-10 timmar för att funka optimalt?

JJ

Hej,

Det beror på att vi människor har olika sömnbehov.

Madina Sejadi· Psykolog och sömnterapeut

Det talas mycket om att mobiltelefon nära inpå läggdags är dåligt samtidigt som de kommer allt mer sömnhjälpmedel i form av appar osv. Är det fortfarande dåligt att använda sig av dessa appar trots att de får en att somna?

Hanna

Hej,

Bra fråga! Man får verkligen hitta en balans där. Mobilen kan vara ett hjälpmedel för att somna men också stjälpa. Om det hjälper dig så kan du fortsätta använda sömnappen.

Madina Sejadi· Psykolog och sömnterapeut

Nu önskar jag alla en godnatt sömn! Christian

Christian Benedict· Sömnforskare och docent

Jag gick med i Dr Mosleys sömnskola, som låter precis som Dr Madina berättade i programmet.. Men då jag äter middag mellan 17-18 och sen inte lägger mig förrän kl 24 måste jag äta en gång till. Så jag undrar om det är OK att äta en tallrik havregrynsgröt vid ca. 22.

Eva Söderberg

Hej,

Vi ska inte lägga oss hungriga men kanske inte alldeles för mätta heller. Det är okej att äta havregrynsgröt om du själv tycker det.

Madina Sejadi· Psykolog och sömnterapeut

Hej jag har GAD och mycket oro o ångest under dagen och natten. Vill sluta med sömnmedicin men kan sömnrestriktion vara ngt för mig el skapar den bara mer oro?

Johanna

Hej,

Jag tycker att du ska ta upp det med en behandlande läkare/psykolog. Det har visat sig att om du sover bättre kan även din oro minska. Så sömnbehandling är inget som behöver skapa mer oro.

Madina Sejadi· Psykolog och sömnterapeut

Är jag helt ensam om att vara vaken veckor i sträck? Alltså helt utan minsta lilla sömn. Det är oerhört stressande att höra om hur viktig sömnen är.

Ina

Hej,

Jag tycker du ska söka hjälp om du har så allvarliga problem.

Madina Sejadi· Psykolog och sömnterapeut

Jag har ständig huvudvärk, sover dåligt. Är det ett moment22problem?

Eva

Hej,

Nej, utan snarare att du behöver få utrett varför du har huvudvärk/sömnproblem och börja behandla ett av dem.

Madina Sejadi· Psykolog och sömnterapeut

Tack för länken till Moonstruck sleep och tack för ett bra program

Lena

Relaterade program

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fråga doktorns chattar

Mer i ämnet