Dagny, 77, vann mot telefonbolaget

Uppdaterad
Publicerad

Skogsägaren Dagny Asplund stämdes av operatören när hon vägrade betala fakturan till Ringia. Dagny gick inte med på att betala fakturorna – och vann. Men många andra har betalat och känner sig lurade.

Sedan SVT inledde sin stora säljgranskning i början av veckan har över 300 tips och berättelser kommit in. Ett av det företag som många tipsar om är teleoperatören Ringia som i flera fall stämt kunder som vägrat betala.

Liksom med företaget Telephon som SVT tidigare berättat om rör det sig om en teleoperatör som många äldre personer känner sig lurade av.

SVT granskar försäljningsmetoder

Äldre har övertalats att säga ja till ett företagsabonnemang trots att man inte är aktiv företagare, i många fall bara skogsägare, och när man vill backa ur avtalet finns därmed ingen ångerrätt.

150 anmälningar

Hos landets kommunala konsumentvägledare finns över 150 anmälningar mot Ringia.

77-åriga skogsägaren Dagny Asplund stämdes av operatören när hon vägrade betala fakturan till Ringia. Eftersom advokatkostnaderna skulle överskrida fakturabeloppen ansökte och beviljades Dagny juridiskt biträde från Konsumentverket. Men det blev aldrig någon rättegång, Ringia valde att lägga ner sina anspråk. 

–Efter två dagar fick vi då meddelandet om att Ringia hade lagt ner sin talan, säger Dagny till SVT.

Ringia har gjort 15 stämningar mot kunder som vägrat betala. Men till skillnad från Dagny Asplund har flera kunder gått med på att betala fakturorna innan rättegången.

SVT har träffat ”Anna” som jobbade som försäljare åt Ringia men som slutade eftersom hon inte klarade av de hårda försäljningsmetoderna.

–Man använder uttrycket att köra över, det är lite hänsynslöst, säger ”Anna”.

Vad innebar det där att köra över?

–Att inte lyssna på dem, i princip...

Att många kunder känner sig lurade och vilseledda skyller Ringia på ett callcenter som man påstår sig ha brutit samarbetet med. Ringia tillbakavisar all kritik och hävdar att man upphört med all aktiv försäljning. Man försvarar stämningarna och tycker inte att antalet anmälningar är anmärkningsvärt.

–Jag vet inte om vi har fler klagomål än någon annan teleoperatör i Sverige, säger företagets representat Emil Ingmanson.

Och att klagomålen handlar om äldre personer som bara är företagare i den bemärkelse att de äger lite skog?

–Du menar alltså att skogsägare i Sverige inte ska få ha telefonabonnemang?

Jag menar att äldre personer kanske inte ska pådyvlas företagsabonnemang för att de råkar vara skogsägare.

–Så du menar att vi skulle sälja telefonabonnemang till folk bara för att de är skogsägare? säger Emil Ingmanson och skrattar.

–Jag förstår inte diskussionen överhuvud taget, skulle man inte få ringa till någon för att de äger skog?

Vill du bidra till vår säljgranskning med din berättelse, som kund, säljare eller i någon annan egenskap? Gör det här!

https://tipsapejl.svt.se/saljgranskning/

Följ granskningen här:

http://blogg.svt.se/pejl

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet