Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: SVT

Därför blir det tågkaos efter oväder

Publicerad

Om du någon gång råkat ut för tågförsening är det stor sannolikhet att det har handlat om ett problem med en kontaktledning. Men vad gör den här ledningen, och varför kan vi inte bara gräva ner den i marken?

I ett elektrifierat järnvägssystem drivs tågen framåt av ström via en kontaktledning eller strömskena. Tåg som går långt och snabbt drivs i regel via en kontaktledning av koppar som hänger i luften, över tåget.

– Det är en av anledningarna till att elektrisk järnväg är så pass energieffektiv, säger Sebastian Stichel, professor i järnvägsteknik på KTH.

Men kontaktledningens placering i luften gör det även till en måltavla för fallande träd och bråte. Vid kraftiga oväder och stormar är systemet därför extra utsatt.

Kallt klimat försvårar

Alla länder som har elektrifierad järnväg drabbas emellanåt av problem med ledningarna. Det nordiska klimatet försvårar dock omständigheterna ytterligare. Is och frost ökar det elektriska motståndet.

– Det ser ganska häftigt ut, det blir ljusbågar av den höga strömmen men det tär på materialet, säger Sebastian Stichel.

Behövs rustas upp

Vissa problem kommer aldrig gå att förutse men andra skulle kunna hända mer sällan. Sverige ligger efter med underhållet av kontaktledningar och enligt Sebastian Stichel arbetar Trafikverket med att rusta upp de gamla systemen.

– De jobbar hårt på att uppgradera och förnya järnvägen men man har helt enkelt inte hunnit överallt, det skulle göra systemet mer stabilt.

Kan man undvika problemen genom att gräva ner ledningarna i marken? Hör järnvägsexperten förklara i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.