Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet ovan ger Sebastian Stichel tre skäl till varför det så ofta blir tågkaos vid snöoväder. Foto: SVT, TT

Därför blir det tågkaos efter snöoväder

Uppdaterad
Publicerad

Många tåg är inställda och försenade i Stockholmsområdet efter den senaste tidens snökanon över östra Sverige. Varför är egentligen tågen så känsliga för besvärliga snöoväder?

– Det är den tunga blötsnön som gör det extra svårt, säger Sebastian Stichel, professor i järnvägsteknik.

Stockholm lamslogs i lördags av ett kraftigt snöfall. Sedan dess har tågtrafiken haft det rejält tufft. På tisdagen inställde SJ regionaltåg på sträckorna Stockholm–Uppsala, Stockholm–Västerås och Gävle–Linköping.

– Det har varit ganska extremt väder. För det första kom det mycket på kort tid och för det andra var det blötsnö. Kommer det liknande mängder när det är minus fem grader blir det betydligt mindre problem, säger Sebastian Stichel, professor i järnvägsteknik vid Kungliga Tekniska högskolan.

”Ingen luft i systemet”

Järnvägarna i framför allt Stockholmsområden är redan på gränsen vad gäller kapacitetsutnyttjande, fortsätter han.

– Även under optimala förhållanden är det på gränsen att vi kan transportera alla människor och allt gods på den befintliga infrastrukturen. När det blir svåra förhållanden så finns det ingen luft i systemet, behöver man tid för snöröjning och sådant så måste man ställa in tåg. Det finns helt enkelt inte plats för sådant i den befintliga tidtabellen.

I första hand är det en kostnadsfråga, fortsätter han.

– Hur ofta kommer det en halvmeter blötsnö? Inte särskilt ofta. Trafikverket och tågbolagen gör en avvägning hur mycket resenärerna är beredda att betala för sina biljetter och skattebetalarna för framförhållningen.

Vill undvika tågstopp

En förklaring till varför många tåg inställs kan enligt Stichel vara att tågbolagen vill undvika att tåg fastnar mellan två stationer.

– Jag tror man har ändrat filosofi de senaste åren. Man vill absolut förhindra att tåg fastnar någonstans på banan. Därför ställer man hellre in tåg, för att vara någorlunda säker på att de som kör kommer fram.

I videoklippet ovan förklarar professor Sebastian Stichel varför snösmockorna slår så hårt mot järnvägarna och hur tågbolagen kan förebereda sig.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.