Därför vill butiker lagra information om ditt ansikte

Uppdaterad
Publicerad

En expedit som aldrig glömmer ens ansikte och som glatt hälsar stamkunderna vid namn. Det perfekta personminne som länge varit ett ideal inom servicesektorn kan med modern teknik bli en barnlek, och åtminstone en butik i Stockholm tror att ansiktsigenkänning är vad kunderna vill ha.

– Vi gör det för att rädda handeln, säger Linus Kaasik på företaget som ska lansera butiken.

Tänk dig att du kliver in i en butik varpå en automatisk kamera snappar upp din ålder, ditt kön och ditt ansiktsuttryck – och om du är en stamkund eller inte, något den känner igen. Hur skulle du reagera?

Just det är i varje fall vad en butik i Stockholm nu vill lansera, något som enligt de ansvariga ska öka konkurrenskraften gentemot näthandeln. I juli planerar Nordic Tech House att öppna en butik med ansiktsigenkänning.

– Vi gör det för att rädda handeln, butikerna måste ta till tekniken för att kunna möta de stora utmaningarna de står inför, säger Linus Kaasik, medgrundare och investeringsansvarig på företaget.

”En ny typ av butik”

Att samla in data om kunder för att karlägga konsumtionsmönster och individanpassa erbjudanden är i sig inget nytt. Vad som är nytt är att samma principer används i fysiska butiker i Sverige.

I USA har företag sedan en tid tillbaka utvecklat prototyper för insamlingen och på flera ställen har man redan hunnit med att införa förbud. Men i Sverige håller tekniken på att springa om lagstiftningen.

Nordic Tech House-grundaren Linus Kaasik framhåller att upplevelsen för kunden kommer att bli bättre, och tror på sikt att man kan sälja tekniken vidare till andra butiker.

– Vi vill skapa en ny typ av butik där du får bättre personlig service. Vi vill att kunden ska slippa köer, att kassorna ska bort och att personalen ska kunna ditt namn, säger han.

Medger vissa risker

GDPR-lagen trädde i kraft i fjol och reglerar insamling och hantering av personuppgifter. Nordic Tech Lab säger att insamlingen av ansiktsdata är lagring av ”kroppsdata”, något som enligt dem inte skulle strida mot GDPR.

Något tvång att dela med sig av sin data är det däremot inte frågan om, intygar Kaasik. Han framhåller att de avser samla in samtycke till insamlingen när kunden kliver in i butiken.

Kaasik framhåller att de kommer att följa den lagstiftning som finns och säger att han själv, när allt kommer omkring, är positiv till ansiktsigenkänning så länge det leder till en bättre kundupplevelse.

Samtidigt medger han att det finns risker.

– Vi har ju sett att personuppgifter kan läcka även på statliga myndigheter, så visst finns det en risk. Men vi kommer inte sälja någon data vidare, den kommer endast finnas lagrad lokalt och inte i molnet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.