Se läraren Isak Skogstad och specialpedagogen Annelie Karlsson debattera metoden i studion: ”Hade valt att bli väktare istället”. Foto: SVT/Opinion live

Splittrade åsikter om lågaffektivt bemötande: ”Lärare måste få ta i med hårdhandskarna”

Uppdaterad
Publicerad

Ska lärare få slänga ut stökiga elever i korridoren? I torsdagens ”Opinion live” möttes lärare och forskare för att diskutera hur man ska handskas med stökiga elever.

– Hade det stått i arbetsbeskrivningen att det är din uppgift att bära ut elever, då hade jag blivit väktare istället, säger specialpedagogen Annelie Karlsson.

Lågaffektivt bemötande är ett sätt för vuxna att förebygga och hantera barns känsloutbrott, oavsett om de har en diagnos eller inte. Metoden grundas i att läraren ska ha ett förhållningssätt som går ut på att sänka känslonivån i stökiga situationer i klassrummet.

De senaste åren använder skolor runt om i landet metoden för att skapa ordning i klassrummen. Men åsikterna kring om det är rätt väg att gå är splittrade.

”Måste kunna markera”

Isak Skogstad, lärare och skribent, är kritisk till metoden och tycker inte att den passar in när en lärare behöver skapa ordning snabbt för att kunna fortsätta sin undervisning.

– Som metod kan den vara bra i särskilda elevgrupper, men i en ordinär klass så måste jag som lärare kunna markera och ta i med hårdhandskarna och i vissa situationer föra ut en elev, säger han i programmet.

Specialpedagogen: Skapa studiero

Men Annelie Karlsson, specialpedagog och förespråkare av metoden, håller inte med om det är en bättre lösning att slänga ut elever i korridoren.

– Om du jobbar med ett lågaffektivt förhållningssätt så jobbar du för att få trygghet och studiero – och du lyckas med det om du jobbar med metoden på ett genomarbetat sätt, säger hon.

Hur ska stöket i skolan bemötas? Se hela debatten om metoden lågaffektivt bemötande i Opinion live på SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.