Varför har Clubhouse blivit stort? Här berättar Elin Hammarberg och Nora Bavey mer – i ett samtal med SVT:s reporter inne i appen. Foto: Karin Airaksinen/SVT

Här testar SVT appen Clubhouse

Uppdaterad
Publicerad

Appen Clubhouse är på alla techälskares läppar just nu – åtminstone i utlandet. Men vad handlar hajpen om egentligen? Här testar SVT:s reporter den ljudbaserade och ”invite only”-appen Clubhouse.

– Just nu så är det hajpen, den här känslan av att vilja vara med och se vad som händer, som Clubhouse rider på, säger techanalytikern Björn Jeffrey.

Club House är ett ljudbaserat chattforum där användare kan starta röstsamtal om olika ämnen och frågor de är intresserade av, där vem som helst kan komma in och lyssna och delta i samtalen. Den har ingen chattfunktion och det går alltså bara att interagera med andra användare genom att delta i samtal.

Appen blev populär i Silicon Valley i mars 2020, när entreprenörerna Paul Davidson och Rohan Seth släppte den första betaversionen av appen för att kunna plocka ut testanvändare. Den blev snabbt omtyckt av användarna, som då främst bestod av entreprenörer och investerare med stora kontaktnätverk.

Exklusivt

Redan i maj, innan Clubhouse fanns att ladda ned i App Store gick investerare in med tio miljoner dollar och i dag värderas den till en miljard dollar. Vid den här tiden riktade den sig till olika tech-entreprenörer och användes av kändisar som MC Hammer och Ashton Kutcher. Sakta har den exklusiva röstsamtalsappen blivit tillgänglig för andra och nu vill Clubhouse etablera sig i andra länder utanför USA. I dag rapporteras den ha växt till två miljoner användare per vecka globalt.

– Clubhouse har tagit sig in i ett område där det är lite tomt. Sen så tror jag inte att det Clubhouse vi ser i dag är samma Clubhouse som vi kommer se om sex månader om den vill hålla kvar användarna, säger Björn Jeffrey, techanalytiker på Svenska Dagbladet.

Vi arbetar på att kunna lägga till folk till Clubhouse så fort vi kan, men just nu behöver du en inbjudan för att kunna registrera dig”, går det att läsa i appens beskrivning.

Det går att ladda ned appen nu men det går inte att använda den förrän man får en inbjudan från någon som redan använder Clubhouse.

–  De har skapat en exklusivitet kring appen. Det är lite som att krogar håller köer utanför krogen, man ser kön och tänker ”det måste vara kul där inne eftersom det är så många som står i kö”. Det har de varit bra på att utnyttja, säger Björn Jeffrey. 

Moderering en utmaning

I App Store går det att läsa att Clubhouse är ett ”utrymme för spontana och avslappade drop-in-samtal” och det går att skapa samtalsrum om i princip vad som helst. Men att det går att prata om just vad som helst är något som problematiserats.

– Moderering är ju ett komplicerat problem för alla sociala medier-plattformar. Det har varit svårt för Twitter att ta bort inlägg som är flera timmar gamla och på Clubhouse så sker ju alla samtal i realtid och försvinner sedan. Clubhouse kommer nog ha det ännu svårare att få rätt på detta, säger Björn Jeffrey.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.