– Med det nya avtalet kommer amerikanska mjölkbönder inte drabbas av höga tullar när de säljer sina varor till Kanada. Kanadensiska biltillverkare slipper höga tullar i USA, säger SVT:s ekonomikommentator Peter Rawet. Foto: SVT/Rebecca Cook/Reuters/TT/

Mjölk och bilar – det här handlar handelsavtalet om

Uppdaterad
Publicerad

Varför har USA varit i handelskrig med sin största handelspartner och främsta allierade, Kanada? Och vad har det nya handelsavtalet för påverkan på den globala marknaden? SVT:s ekonomireporter Peter Rawet reder ut.

Varför har det varit handelskrig mellan USA och Kanada?

Man brukar ju säga att svaret aldrig är “svart eller vitt” men i det här fallet är det vitt för det handlar om mjölk! Amerikanska mjölkbönder begränsade tillträde till den kanadensiska marknaden är nämligen den synliga orsaken till att USA tidigare belagt kanadensiskt virke med strafftullar och velat säga upp det nuvarande handelsavtalet med Kanada.

Med det nya avtalet kommer amerikanska mjölkbönder inte drabbas av höga tullar när de säljer sina varor till Kanada. Kanadensiska biltillverkare slipper höga tullar i USA. Något som naturligtvis är lite komplext eftersom de tre stora amerikanska biltillverkarna Ford, General Motors och Chrysler (numera italienskt ägt genom Fiat) i årtionden haft fabriker på den kanadensiska sidan.

Utöver detta har man lagt till regler för digital handel och intellektuella tillgångar, alltså till exempel programvara, i det nya avtalet. Något som låter som en lämplig uppdatering till ett modernt handelsavtal.

Vackert så men mjölken var knappast den viktigaste orsaken till att stjälpa århundraden av fredlig handel mellan två allierade.

”Sämsta avtal USA skrivit under”

Vad är då den verkliga orsaken till handelskriget?

Det enorma investerade politiska kapitalet att fälla den tidigare handelsöverenskommelsen Nafta med grannländerna Mexiko och Kanada var den viktigaste orsaken. Trump har sedan valrörelsen och som president hävdat att det var det sämsta avtal USA skrivit under.

Nu kommer Nafta byta namn till USMCA (United States-Mexiko-Canada-Agreement) istället vilket innebär en politisk seger då man kan hävda att NAFTA är historia. Nu har man lyckats få med bägge grannländerna på en ny avtalsvariant vilket är en politisk seger. Samtidigt har inte amerikanska intressen i Kanada och i Mexiko drabbats eftersom förändringarna i handelsavtalet tycks bli hanterbara för det egna landets företag.

I söder där man redan kommit överens med Mexiko finns ju också de tre stora amerikanska biltillverkare som många tror kan fortsätta som vanligt. Visserligen finns det ett minimilönkrav på de som tillverkar bilarna som går på export till USA, och visst ska stora tre fjärdedelar av bilarnas delar komma från Nordamerika. Men bedömare hävdar det i stort sett redan är fallet idag.

Sverige indirekt vinnare

Vad betyder det då för den globala handeln och Sverige?

– All tillverkning nu för tiden bygger på långa kedjor av underleverantörer som ofta har produktion i anslutning till sammansättningsfabriker (i Mexiko och Kanada). De underleverantörerna från olika länder kan andas ut. Det nya USMCA-avtalet stjälper inte ordningen. För de som värnar om frihandel mellan länder innebär det att ett stort orosmoln försvunnit utan att drakoniska slag utdelats som det varnats för. Sverige vars ekonomi till hälften är beroende av export hör direkt och indirekt till vinnarna på detta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.