Digitaliseringen av Arbetsförmedlingens pappershantering skullespara 170 miljoner. 13 000 anställda utbildades, fem miljonerdokument förbereddes.
Projektet kallades ELDA och skulle ha varit påplats 2013. Men man kunde inte starta eftersom kontroller visadehundratals fel, bland annat att handläggare kunde få information som de inte hade rätt till genom att söka på ord som ”alkoholproblem”.
När felen rättades upptäcktes nya – och till slutavbröts samarbetet. Systemet beskrevs som ”en katastrof” med ”heltorealistiska tidsplaner” och ”felaktiga uppgifter” närArbetsförmedlingen 2014 stämde leverantören CGI.
CGI slog tillbakamed en egen stämningsansökan, och menade att Arbetsförmedlingensjälva motverkat genomförandet, och i början av 2017 dömdeStockholms tingsrätt till bolagets fördel: Arbetsförmedlingenskulle betala nära 40 miljoner till CGI.
Vinner andra ronden
Men Arbetsförmedlingenöverklagade och har nu alltså vunnit i Svea hovrätt, som slår fastatt myndigheten var drivande för att komma till rätta med felen ochatt CGI bär huvudansvaret för förseningen.
CGI ska därförbetala 20 miljoner till Arbetsförmedlingen, plus cirka 8,5 miljoneri rättegångskostnader.
Myndighetens rättschef Anna Middelmanvälkomnar domen.
– Det är viktigt att myndigheter får den leveransav tjänst som har upphandlats, så var det tyvärr inte i det härfallet, säger hon i ett uttalande.
CGI:s kommunikationsavdelningskriver till SVT att man analyserar domen men för närvarande intehar några kommentarer.