Telefonen ringer oavbrutet när SVT Nyheter besöker Droghjälpen.se.
– Det här är Droghjälpen, hur kan jag hjälpa dig?
Till Droghjälpen.se kan människor som vill få råd, hjälp och stöd kring droger ringa eller skriva anonymt.
25 000 unika besökare i månaden
Region Stockholm smög igång stödverksamheten för ett år sedan, men kontakterna bara ökar. I dag har sajten 25 000 unika besökare i månaden. Människor hör av sig från hela landet.
Droghjälpen.se möter delar av den åldersgrupp, 30-44-åringarna, där cannabisbruket tycks öka mest, enligt Folkhälsomyndighetens senaste nationella hälsoenkät.
– Det är ju en anonym tjänst, så det är svårt att avgöra andelar när det gäller vilka personer som kontaktar oss. Men de flesta har aldrig sökt hjälp tidigare och över hälften har frågor som rör användning av cannabis. Här finns också en grupp som är relativt socialt väletablerade i 30-årsåldern, säger Kerstin Annerborn, enhetschef på eStöd.
Kan dra sig för att söka vård
Den vanliga beroendevården har inte uppmärksammat några stora förändringar kopplat till den rapporterade ökningen av andelen vuxna användare.
På Liljeholmsbergets beroendemottagning i Stockholm har man sett en liten ökning av cannabisanvändare det senaste året, men det är inga stora tal det handlar om.
Personer som är vuxna och relativt väletablerade men som själva börjar uppleva problem kring sin droganvändning, kan ibland dra sig för att kontakta en vård som man förknippar med antingen väldigt unga eller personer med svårare beroende.
- På Droghjälpen möter vi alla från dem som aldrig har tänkt att de har några problem till dem som vill ha hjälp och stöd att komma vidare i vården. Det är viktigt att det finns anonymt stöd vid sidan av beroendevården. Många har också felaktiga föreställningar om vad man kan få hjälp med, och vad som kan hända om man kontaktar den, säger Kerstin Annerborn.
Behovet av stöd ökar
Kanske är det därför som delar av den här gruppen cannabisanvändare syns på anonyma Droghjälpen.se. I dag utvecklar man också behandling via nätet för den som hellre vill prova att ändra sitt beteende mer på egen hand.
– Vi möter inte dem som kontaktar oss som patienter, utan som personer som har olika frågor kring sin egen eller en anhörigs droganvändning. Alla har olika ingångar, och det finns inte en lösning som passar för alla, säger Kerstin Annerborn, chef för eStöd på Beroendecentrum Stockholm.
Trycket på att få stöd under telefontiderna ökar. Kerstin Annerborn önskar att de kunde ha öppet mer än två dagar i veckan.
– Impulsen att ringa eller viljan till förändring kan vara flyktig, och då är det viktigt att vi finns där vid en första kontakt, precis när man behöver den, säger hon.