På ett år har försäljningen av ekologisk mat i Sverige ökat med drygt 30 procent. ”Ökningen i Sverige i fjol är otrolig och är förmodligen den största i världen”, säger Cecilia Ryegård, redaktör på den obundna sajten Ekoweb. Foto: TT

Eko-försäljningen rusar fram i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Kundvagnar fylls med ekologiska varor som aldrig förr – på ett år har försäljningen i Sverige ökat med drygt 30 procent. Men svenska livsmedelsjättar måste bli mer offensiva för att hamna i samma ekoliga som Danmark.

– Butiker har ett enormt ansvar och kan inte sitta i tågets bakvagn i väntan på ”tydligare köpsignaler”. De måste vara loket för att främja en hållbar utveckling, säger Jan Bertoft, generalsekreterare hos Sveriges Konsumenter.

”Attraktiv kundgrupp”

Med prissänkningar på 200 miljoner danska kronor årligen hoppas Coop i Danmark kunna sätta ännu högre fart på den ekologiska försäljningen. Flera ekovaror har fått fasta lägre priser. Målet är att fördubbla den ekologiska försäljningen till tio miljarder danska kronor under en femårsperiod. I direktörens bakhuvud ligger det faktum att konsumenter kräver lägre priser för att börja handla mer ekologiskt. Men också att butikerna kan locka till sig kvalitetsmedvetna och köpstarka kunder på kuppen.

– De är en attraktiv kundgrupp som gör det möjligt för livsmedelsbranschen att lyfta andra värden än prislappen, till exempel hållbarhet och hälsa. Jag är förvånad över att dessa mervärden tagit så lång tid att uppfatta för svenska butiker. Men på sistone har det börjat hända grejer, säger Cecilia Ryegård, redaktör på den obundna sajten Ekoweb.

Danmark i topp

Danmark har länge burit ledartröjan när det kommer till ekologisk försäljning. Butiker i Sverige ligger förvisso också i framkant internationellt sett med en ekologisk försäljningsandel på 4,3 procent i snitt 2013 – men på andra sidan Öresund låg andelen på hela åtta procent.

– Danmark är mycket bättre på produktförädling. Dessutom finns det tydligt uttalade politiska ambitioner att satsa på ekologiskt där, säger Cecilia Ryegård.

– Men ökningen i Sverige i fjol är otrolig och är förmodligen den största i världen.

I Sverige har man inte lika långtgående planer på prissänkningar som systerkooperativet i Danmark. Men ekologiska kampanjvaror förblir ett stående inslag för att öka eko-försäljningen:

– Satsningen har varit betydelsefull i den kraftiga ökningen av fjolårets ekologiska försäljning, säger Coops pressansvariga Louise Stephan.

2.800 procent

När priset på ekologiska vindruvor sattes ned en vecka ökade försäljningen med 2.800 procent jämfört med en normal vecka.

– Med dessa stora volymer är det en utmaning att se till att vi kan fylla våra hyllor med ekologiska livsmedel. Det finns inte alltid tillgång hos våra leverantörer för att kunna göra sådana kampanjer, säger Louise Stephan.

Mjölk och ägg har länge tillhört den ekologiska marknadens storsäljare i Sverige. Andelen fortsätter att öka samtidigt som det talas om brist på såväl ekologiska mejerivaror som ägg.

– Produktionen måste hänga med bättre. Problemet i Sverige är att vi traditionellt sett fokuserat på prislappen och mest talat om det konventionella jordbruket. Men nu har vi tack och lov börjat tala lite om mer eko-jordbrukets fördelar, säger Ryegård.

Fakta: Sverige i toppskiktet

Ekologisk försäljning går framåt på flera av världens största marknader. Totalt sett står ekologiska livsmedel för omkring 450 miljarder kronor. I fjol ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med drygt 30 procent jämfört med 2013, enligt preliminära siffror från Ekoweb. Här är marknadsandelar för ekologiska livsmedel 2013 i ett urval länder:

  • Danmark: 8 procent.
  • Sverige: 4,3 procent.
  • Tyskland: 3,9 procent.
  • USA: 3,5 procent.
  • England: 2,4 procent.
  • Frankrike: 2,3 procent.
  • Norge: >2 procent.
  • Finland: >2 procent.
  • (Fjolårets siffror presenteras i slutet av januari)

Källa: Ekoweb (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.