Ekström (S) och Björklund (L) i debatt om glappet mellan skolors resultat

Uppdaterad
Publicerad

Gymnasieminister Anna Ekström (S) och förre utbildningsministern Jan Björklund (L) möttes i tisdagens Aktuellt för att diskutera skillnaderna i de svenska skolornas resultat. De båda erkänner problematiken, men ser olika sätt att nå en förbättring: mindre marknadsstyrning av skolsystemet eller utökad katederundervisning i klassrummet.

Skillnaden i resultat mellan elever på olika skolor växer i Sverige. Hur ska dessa skillnader utjämnas för att skapa en mer jämlik skola för alla elever? Det debatterade Anna Ekström (S), gymnasieminister, och Jan Björklund (L), partiledare och tidigare utbildningsminister, i tisdagens Aktuellt.

De båda har skilda förklaringar – och lösningar – till problematiken.

Val 2018 – Skola

”Gått från baskunskaper till analys”

– Jag tror att svensk skola under 20–30 år har förändrats på flera sätt i negativ riktning. En viktig förändring är att undervisningssätten har förändrats. Man har gått ifrån att lära ut ämneskunskaper, baskunskaper och faktakunskaper till att eleverna ska lära sig analysera stora kunskapssjok i projekt, säger Jan Björklund.

– Skillnaden är att om man lägger ut ansvaret på eleven själv, så har elever som har föräldrar som själv har studerat mycket en större möjlighet att få hjälp.

”Blir en sortering på skolor”

Anna Ekström menar att det finns andra faktorer som ligger bakom betygsglappet mellan skolor.

– Den ena förklaringen är den ökade boendesegration, men sedan har vi dessutom en ökande segregation som beror på att vår skola är så marknadsstyrd.

– Det bidrar genom att det blir en sortering på skolor. Elever från en bakgrund samlas på en skola och elever från en annan bakgrund samlas på en annan skola.

Olika lösningar

Ekström vill inte tala om att ta bort det fria skolvalet, men vill se en förändring i sättet som skolan styrs genom marknad och konkurrens. En större blandning av elever med olika bakgrund på varje skola skulle enligt henne vara en viktig bidragande faktor för minskade skillnader i resultat.

Jan Björklund trycker på att det viktigaste är att förändra läroplanerna för att inkludera mer av traditionell katederundervisning, för att enligt honom skapa mer jämlika förutsättningar för alla elever, oavsett bakgrund.

Se hela debatten i klippet här ovan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 – Skola

Mer i ämnet