Catharina Rapp, lärare för en femteklass på Igelboda skola i Nacka, samlar in mobilerna i ”mobildagiset” innan skoldagen startar. Foto: TT

Elever positiva till mobilförbud

Uppdaterad
Publicerad

Det blir allt vanligare att skolor inför mobilförbud. Och många elever verkar tycka att förbudet är bra, enligt en ny undersökning.

– Man fokuserar mer på sitt skolarbete och vad man ska göra under lektionerna, säger Astrid Cyrus, som går i femman på en skola i Nacka.

Skoldagen ska precis börja för femteklassarna på Igelboda skola i Nacka utanför Stockholm. Men innan lektionen drar igång samlar mentor Catharina Rapp in alla elevernas mobiltelefoner i en låda – ”mobildagiset”. Lådan låses sedan in i ett skåp och först i slutet av skoldagen får eleverna tillbaka sina mobiler.

Lugnare

– Det är mycket lugnare utan mobiler, eftersom det är svårt för människor att inte kolla mobilen hela tiden med sociala medier och sms, säger Anna Ghebreigziabher, som går i sexan på Igelboda skola.

– Man får fokusera på andra saker och blir inte lika fast i telefonen. Det är många som annars kan sitta i flera timmar, men nu gör man sitt skolarbete och tänker inte så mycket på vad som händer på sociala medier eftersom ingen är därinne och inget uppdateras för de man följer går ju alla i samma skola, säger Saga Norman, som går i femman.

Vanligare

Att mobilen ligger avstängd i en låda under lektionstid eller hela skoldagen tycks ha blivit vanligare. I dag har fyra av tio 10–15-åringar totalt mobilförbud i sina skolor, enligt en ny undersökning som omfattar 1.200 elever och utförts av Novus på uppdrag av Telenor.

Bara sex procent får använda sina mobiler i skolan hela tiden. Nästan sex av tio som har totalt mobilförbud i skolan tycker att förbudet är bra.

– Ska jag var ärlig så skulle jag tycka att det vore skönt att ha mobilen med varje dag, men skolan är en plats där alla ska vara lika. Tänk om någon inte har en smartphone, då blir det inte jämlikt, säger Anna Ghebreigziabher.

Ordningsregler

Det finns inga nationella riktlinjer för hur mobiltelefoner ska hanteras i skolan. Politiker har krävt nya regler och möjlighet för lärare att omhänderta mobilen – inte bara om den stör undervisningen – utan också i förebyggande syfte. Nu har en lösning på skolor runt om i landet i stället blivit att införa mobilförbudet i skolans ordningsregler.

– De signaler vi får är att det är vanligt att skolor väljer att införa det i sina ordningsregler just med hänsyn till studieron. Ordningsregler utarbetas under medverkan av eleverna och på så sätt ökar ju möjligheterna att de efterlevs eftersom de blir förankrade på ett annat sätt, säger Anna Medin, jurist på Skolverket.

Distraktionsmoment

På Igelboda skola infördes ”mobildagis” för tre år sedan, efter förslag från lärarna. Hittills har det inte kommit några protester, enligt rektor Maria Arnvaller.

– Mobiltelefoner kan vara svårt både för vuxna och barn att bemästra – det bränner lite i fickan. Men det blir en slags hjärntrötthet att fokusera på mobilen hela tiden. Nu har vi tagit bort det distraktionsmomentet, säger hon.

Elevernas arbetsro har ökat och de rör sig mer på rasterna. Som en bonus minskar även mobbning och kränkningar på nätet.

– Barnen är sociala, umgås och lär känna varandra på ett helt annat sätt. De är mer aktiva på rasterna och leker mycket ute. Vi slipper också problemet med att elever exempelvis fotograferar varandra i kränkande situationer, säger Catharina Rapp, lärare och mentor för femteklassarna på Igelboda skola.

Osäker

Med Eduardo Sandoval, som går i sexan på Igelboda skola, känner sig lite osäker utan mobiltelefonen.

– Om något skulle hända kan jag inte ringa. Med mobilen kan jag ringa en kompis, mina föräldrar, eller om det är något riktigt dåligt till och med polisen, säger han.

Han uppfattar mobilförbudet lite som en kollektiv bestraffning.

– Det fanns de som spelade spel och tittade på saker som man inte fick. Bara för att några misskötte sig så fick ingen ha mobil.

I grund och botten tycker han ändå att förbudet är bra.

– När jag kommer till skolan lämnar jag mobilen och då är det som en helt annan värld. Jag kan koncentrera mig på det jag ska jobba med och inget annat, säger Eduardo Sandoval.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.