Ronja Dahlén på Friends barn- och ungdomsråd blev själv utsatt under högstadiet. Foto: SVT

Elever saknar inflytande i mobbningsfrågor

Uppdaterad
Publicerad

Arbetet mot mobbning och kränkande behandling inkluderar inte eleverna, tycker mer än hälften av de barn och unga som deltog i Friends årliga rapport.

Utfrysning, blickar och ord kan göra minst lika ont som sparkar och slag. Det vet eleven Ronja Dahlén som blev mobbad på högstadiet. I en tjejgrupp med tuff jargong skapades en hierarki där hon hamnade längst ner.

– Om jag kom till matsalen först och satte mig vid ett bord med lediga stolar så gick de andra till andra sidan matsalen, berättar Ronja Dahlén som är med i Friends barn- och ungdomsråd.

Brister i arbetet

I januari i år blev Barnkonventionen svensk lag. I den står det bland annat att barn har rätt att göra sin röst hörd i alla frågor som rör dem. Men 65 procent av de tillfrågade i årskurs 6–9 anser att de delvis, sällan eller aldrig får möjlighet att vara delaktiga i skolans trygghetsarbete, enligt Friends rapport.

– Trygghetsarbetet är i allra högsta grad en fråga som rör barn, säger Maria Loodberg, sakkunnig på Friends, som ser allvarligt på statistiken men misstänker att barn och unga ibland inte får ta del av vad som faktiskt görs för att säkra deras trygghet.

– Barn tycker till exempel ibland när det kommer till trygghetsarbete att vuxna inte agerar, men ofta kanske de gör det i personalrummet där de diskuterar med kollegor.

Men i Friends personalenkät uppger 28 procent av de tillfrågade att de endast delvis, i ganska liten utsträckning eller inte alls har tillräckligt med kunskaper i trygghets- och likabehandlingsfrågor.

Ronja Dahlén berättar om gånger då hon har försökt lyfta saker som hon inte tyckt fungerat i skolan, men hon upplever sina åsikter som bortviftade.

– Till exempel röstade vi fram kamratstödjare som skulle vara klassens bästa vän men det var alltid de populära som också var mobbare som valdes, säger hon.

Ökad nätnärvaro

Under våren har Friends också gjort en undersökning som visar att användandet av digitala plattformar och sociala medier har ökat det senaste halvåret. Drygt 10 000 unga i åldrarna 9–19 år deltog och 16 procent upplever även att kränkningarna på dessa plattformar har ökat under pandemin.

Ronja Dahlén utsattes aldrig för mobbning via sociala medier men situationen i skolan ledde till att hon bytte skola. I dag mår hon bra.

– Jag gör allt jag kan för att inget barn där ska känna sig illa berörd och det känns jättefint.

Fakta: Friendsrapporten

Mellan 1 augusti 2019 och 1 juni 2020 har totalt 14 818 barn och unga svarat på frågor om förekomsten av mobbning och kränkningar. Personalenkäten är besvarad av 1 587 anställda.

Insamlingen av materialet har genomförts via webbaserade och åldersanpassade enkäter där samtliga respondenter varit anonyma.

Friendsrapporten har publicerats sedan 2012 för att sprida kunskap om förekomsten av mobbning och kränkningar i svensk skola.

Friends är en organisation som ger vuxna forskningsbaserade verktyg, för att förhindra mobbning bland barn och unga.

Källa: Friends

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.