SOS Alarms central i Stockholm ligger på Malmskillnadsgatan i Stockholm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

En miljon 112-samtal inte akuta

Uppdaterad
Publicerad

SOS Alarm kämpar med att korta sina svarstider och når inte sina mål. Samtidigt är nästan en tredjedel av alla 112-samtal inte nödsamtal.

– Vi måste svara en miljon gånger i onödan, säger Björn Skoglund, verksamhetsansvarig för 112.

Av cirka 3,2 miljoner samtal till nödnumret 112 under förra året var 955 779 inte akuta, enligt SOS Alarms verksamhetsrapport för 2018.

– Det innebär att vi utför nästan en miljon bedömningar av samtal för att se om det finns ett hjälpbehov. Det är klart att det tar sin tid, säger Björn Skoglund.

– Det är 29,9 procent av alla 112-anrop så den större delen är riktiga, men vi vill ju gärna få ner de felaktiga samtalen.

Tyst 112

Det handlar om allt från felringningar till okynnessamtal. Omkring hälften av de felaktiga samtalen, 515 116 stycken, var så kallade ”Tyst 112” – påringning där man inte har kunnat upprätta ett samtal. Motsvarande siffra för 2017 var 438 969, vilket innebär en ökning med drygt 17 procent

– I och med den stora mängden var det svårt att urskilja felringningar från samtal där det var någon som inte kan prata, som har drabbats av en stroke till exempel, säger Björn Skoglund.

En del av samtalen kommer från personer som av misstag aktiverat funktionen för nödsamtal på sin mobiltelefon. Björn Skoglund är kluven till sådana funktioner.

– Man ska kunna nå 112 när det är nödläge, men jag önskar att man kunde ha en dialog mellan telefontillverkarna och nödorganisationerna, säger han.

”Det var bränderna”

I fjol var målet att svara på samtal inom 10,6 sekunder, men SOS Alarm snittade på 11,6 sekunder. 2017 var medelsvarstiden 12,7 sekunder.

SOS Alarms bedömning är att svarstiden hade minskat med ytterligare en sekund om det inte varit för sommarens extremhetta och skogsbränder.

– Det var bränderna, det ringde något fruktansvärt, säger Björn Skoglund.

Hittills i år är snittet 8,6 sekunder och målet 8 sekunder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.