Stefan Ring, militärstrategisk analytiker Foto: SVT

Experten: Därför provocerar man med flygplan

Uppdaterad
Publicerad

Markeringar mellan flygplan likt de som skett över Östersjön de senaste dagarna har länge varit en del av maktspelet mellan stater och allianser. Det säger Stefan Ring, militärstategisk expert vid Försvarshögskolan, till SVT Nyheter.

– Jag vill inte tvärsäkert kalla det inträffade för en provokation. Det är helt naturligt att gå upp med flyg för att med egna ögon kontrollera andra staters flygplan. Att ta reda på sådant som inte syns på radar: som vilket typ av plan det är, vilka vapensystem bär det och vilken typ av uppdrag verkar det vara ute på. Sedan har det periodvis smugit sig in ett agerande som kan uppfattas som provocerande. Då handlar det om att flyga på kortare avstånd än 50 meter från det andra planet.

Vad vill man uppnå?

– När det gäller ryska plan som demonstrativt visar upp sig för svenska finns det ett uppenbart syfte. Det är en del av det politiska spelet. Ryssarna är medvetna om att Sverige samarbetar med västmakterna och vill ge signaler till den svenska statsledningen att ”vi tycker inte om det ni gör”. Det man syftar på är det militära samarbetet med Nato och USA.

LÄS MER: Ryskt jaktplan nära svenskt signalspaningsplan

Fungerar det?

– Det kan verkligen diskuteras. Jag anser att ett Ryssland som agerar aggressivt i stället driver Sverige i armarna på Nato. Svenska folket kan börja känna att ”Ryssland är så farligt att det tryggaste är att gå med”. Så i dagens läge kan man inte säga att metoden är framgångsrik. Att som i dag kalla upp ryske ambassadören till UD är inte heller något man gör i onödan. Det visar att detta är en allvarlig situation.

Vilka är riskerna med flygplansprovokationer?

– Jag tror inte att det är någon större risk att piloterna börjar skjuta på varandra. Däremot kan avstånden bli så små och marginalen för misstag bli så liten att planen riskerar att kollidera. Eller så kan någon av piloterna göra en så svår manöver att han förlorar kontrollen över flygplanet och störtar. Då uppstår ytterligare en risk – att tonläget skruvas upp och orsakar en politisk och diplomatisk kris mellan länderna.

LÄS MER: Uppgift: Nato-plan flög nära ryskt minister-plan

Ofta hör vi om ryska plan – hur vanliga är provokationer åt andra hållet?

– Från svensk håll är det uteslutet. Den svenska försvarsledningen är väl medveten om de politiska konsekvenserna av att provocera och att det inte finns något att tjäna på det. Vad Nato gör gentemot Ryssland är svårare att veta säkert. Men om de vore vanligt förekommande skulle Ryssland med stor sannolikhet visa bilder på kränkningarna. De är numera väldigt duktiga på att få spridning för sådant via sociala medier och statliga nyhetssajter som Sputnik, som många människor i väst läser. Men så många dokumenterade kränkningar har vi inte fått se. Sedan finns det situationer som kan uppfattas som provocerande av båda sidorna.

Varför är flygprovokationer så vanliga över Östersjön?

– Därför att Ryssland betraktar Östersjön som en del av den sfär som omger landet och som man vill ha kontroll över. Nu känner man att dominansen är hotad av Nato som åter börjat fokusera på försvaret av territorium i stället för internationell krishantering. Det gäller inte minst medlemsländerna i Baltikum där den militära närvaron ökar. Från ryskt perspektiv är detta en upptrappning samtidigt som Nato menar att det är nödvändigt mot bakgrund av det ryska agerandet på Krim och i Ukraina. Båda parter anser att de har rätt och att den andra sidan provocerar. Ingen vill backa undan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.