Få bukt med stela höfter

Publicerad

Sjukgymnasten Per Jonsson visar hur du kan få höftmuskeln att slappna av, för att på så sätt förbättra rörligheten.

Rörelseträning för höften

Gör detta 1 gång/dag under ca 6 veckor, därefter vid behov.

Sitt på golvet, lägg benet på motsatt ben och placera en tennis/innebandyboll mot ”rumpan”, andas in och släpp ned benet samtidigt som du blåser ut, håll ca 15 sekunder, skall vara ”ont-skönt”. Dra upp benet och hitta en ny öm punkt. Gör detta under ca 2 min, avsluta med stretching av höften genom att dra upp knät diagonalt, håll ca 30 sekunder. 

Styrketräning för höften

Efter ca 2 veckor, börja med styrkeövningen för höften 3-4 gånger/veckan under 6-8 veckor.

Stå på en kloss/bok, cirka 5 cm hög, med onda höften, rakt ben, sänk sakta motsatt ben under 3 sekunder, sakta upp igen. Gör detta 15 x och upprepa detta 2 x. Öka belastningen successivt med vikt i handen på den sidan som du sakta sänker. 

Du kan med fördel sedan ta kontakt med en sjukgymnast som kan hjälpa dig att stegra belastningen, samt få fler övningar.

Fler övningar med Per

Så blir du av med gubbvaden

Så blir du kvitt smärtan i ländryggen

Så tränar du bort värken av hälsporren

Allt du behöver veta om schlatter

Ont i hälsenan? Så kan du träna bort smärtan

Kom till rätta med främre knäsmärta

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fråga doktorn

Mer i ämnet