Facebooks vd Mark Zuckerberg Foto: TT

Analys: Facebook presenterar åtgärder – men gör de någon skillnad?

Publicerad
Analys ·

Facebook har presenterat åtgärder efter skandalen med Cambridge Analytica, men når inte fram till grundproblemet. De kommer att fortsätta samla information på samma sätt – men berättar nu var du hittar den. Samtidigt visar en färsk undersökning från Novus att användarna tappar förtroende.

Sara Cosar

Sociala medier-reporter

Det har stormat ordentligt kring Facebook efter förra veckans skandal kring Cambridge Analytica. Facebooks vd Mark Zuckerberg har bett om ursäkt, bland annat i helsidesannonser i brittiska och amerikanska tidningar, och meddelat att man kommer att vidta åtgärder.

Igår fick vi reda på en av åtgärderna, den första som publicerats på deras nyhetsblogg sedan skandalen: ”Det är dags att göra våra sekretessverktyg lättare att hitta”, skriver de. Det här är en ny design på den gamla menyn så att du ska kunna hitta till den lagrade informationen.

Cambridge Analytica och Facebook

Men det har vi, och många andra svenska och internationella medier, redan förklarat: hur du hittar vilka appar du tillåtit samla personlig data om dig och hur du laddar ner den sparade informationen om dig. Genom funktionen ”Access your information” ska användarna också kunna radera vad som helst från sin egen tidslinje och profil.

Men är det verkligen det som användarna upprörts mest över?

I en ny undersökning gjord av Novus uppger 44 procent av svenskarna att deras förtroende för Facebook har minskat under året. Torbjörn Sjöström, VD för Novus, säger till SVT Nyheter att undersökningen visar att Facebookanvändarna är rädda för att informationen om dem ska hamna i orätta händer. 

Att radera ett pinsamt inlägg från 2007 är inte samma sak som att ha kontroll över att Facebook lagrar och delar med sig av vad du gör till en annan part. Och att allt vi skrivit på tidslinjen sparas vet vi ju, egentligen. Det är inte där sveket ligger. De som twittrat att de tänker #deletefacebook har inte framförallt varit upprörda över att information sparats, utan att den använts.

Undersökningen visar också att ungefär var tredje svensk svarar att de nu kommer att ändra sitt beteende på sociala medier. Det kan handla om att dela mindre information eller att sluta göra frågesporter och personlighetstester på Facebook.

Så gör den här åtgärden någon som helst skillnad? För att Facebook ska vinna tillbaka vår tillit handlar det mer om att berätta vilken slags information som sparas och vilka som får ta del av den, något som Mark Zuckerberg meddelade att man kommer att bli mer restriktiv kring när han i ett inlägg bad om ursäkt första gången efter avslöjandet.

Ytterligare ett faktum är att uppdateringen endast gäller på Facebook, och frågan om hur vi tar del av informationen vi delar med andra appar som företaget äger, exempelvis Instagram, kvarstår.

Facebook och Mark Zuckerberg lovar bättring, men att vänta sig större förändringar än denna det här kan vara att hoppas på för mycket. Att följa vilka evenemang du är intresserad av, vad du läser och vad som får dig att klicka på annonsen är en allt för stor kassako.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Cambridge Analytica och Facebook

Mer i ämnet