De myndighetsgemensamma presträffarna om coronaläget i Sverige har nu pågått i 14 månader. Arkivbild från juli 2020. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Inga planer på slopad pressträff: ”Anpassar oss om intresset svalnar”

Uppdaterad
Publicerad

Dag efter dag står de där med kurvor och siffror och förklarar och svarar. Fjorton månader har gått sedan den första myndighetsgemensamma presskonferensen med anledning av pandemin – och än är inget stopp i sikte.

Enligt statistik från Sveriges television (SVT) följs Folkhälsomyndighetens presskonferenser varje tisdag och torsdag fortfarande av tiotusentals tittare. Det är markant färre än toppnoteringen den 21 april 2020 när 630 000 personer tittade, men indikerar ändå att intresset för information om pandemin lever.

Och i närtid finns inga planer från Folkhälsomyndighetens (FHM) sida att sluta med de regelbundna pressträffarna. Myndighetens presschef Christer Janson säger att det inte finns någon helt säker prognos för när träffarna har spelat ut sin roll eftersom det inte finns någon prognos för när pandemin är över.

– Vi fortsätter så länge det finns ett intresse från medierna och det märker vi att det finns fortfarande.

Effektiv kanal

Till varje pressträff anmäler sig i nuläget omkring 20-25 journalister.

– Det är fortsatt, tror vi, ett viktigt sätt för medierna att få kontakt med våra talespersoner och få ta del av lägesbilden, säger Christer Janson.

På FHM ses pressträffarna som en effektiv kanal för att nå ut med exempelvis nyproducerade rapporter eller nya beslut och rekommendationer

– Att kunna dela med sig till alla direkt när det är klart tror jag är bra för både myndigheten och för samhället.

Men för myndigheterna är pressträffarna också ett sätt att få en känsla för vilka frågor som är viktiga och diskuteras bland ”vanligt folk” just nu.

– Det lyfts bra frågor som vi tar med oss och som man kan diskutera vidare på myndigheten. Jag tror att det har varit viktigt att vi har haft en så nära kontakt med allmänhet och journalister, säger Christer Janson.

Allmänheten sviker

Under våren 2020 blev pressträffarna, som direktsändes av många medier, något som inte bara journalister flockades till. Även allmänheten följde dem och hörde av sig till FHM på mejl med synpunkter på vad som sades och gjordes.

Den typen av reaktioner har dock minskat nu.

– Då kunde det komma jättemycket mejl från allmänheten om det var något som hade hänt. Och det kommer fortfarande in en del, men inte jättemycket. Jag har inte märkt av att det inte längre skulle vara ett intresse från allmänheten, men däremot borde det ha sjunkit för att det har pågått så länge.

Det enda besked Janson kan ge om framtiden för de myndighetsgemensamma pressträffarna är att de inte kommer att fortsätta när ingen längre bryr sig.

– Om intresset svalnar kommer vi att anpassa oss efter det. Det är inte så att vi kommer att ha pressträffar om medierna inte är intresserade längre.

Fjorton månader sedan starten

Den 26 februari 2020 bjöd Folkhälsomyndigheten för första gången in medier till en presskonferens, där även Socialstyrelsen medverkade, där journalister fick en möjlighet att ställa frågor om det nya coronaviruset.

Den dagen var budskapet från Folkhälsomyndigheten att risken för nya fall i Sverige var hög. Ungefär 300 personer hade testats för viruset i Sverige varav två var positiva.

Under 2020 hölls först dagliga presskonferenser med myndigheter och medier på plats. Presskonferenserna blev, när smittläget förvärrades, digitala och gick från att vara dagliga till att hållas två dagar i veckan; tisdagar och torsdagar klockan 14.

Flera medier direktsänder fortfarande från presskonferenserna, som också sänds på Youtube.

Än i dag, ett år och två månader efter att presskonferenserna drog i gång, deltar omkring 20–25 medier vid varje tillfälle.

Vid nästan alla presskonferenser har, förutom Folkhälsomyndigheten, även Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap medverkat.

Andra myndigheter som också närvarar till och från är Inspektionen för vård och omsorg och Sveriges Kommuner och Regioner. Även bland annat Skatteverket, Röda Korset och Svenska kyrkan har varit med.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.