Bodil Alverdal. Foto: SVT

Brevet kom inte fram – Bodils a-kassa drogs in

Uppdaterad
Publicerad
Allt fler vittnar om hur de drabbas av postens strul. Bodil Alverdals a–kassa drogs in när en kallelse till Arbetsförmedlingen inte kom fram.

SVT Nyheter har i flera inslag och artiklar rapporterat om det utbredda missnöjet mot Postnord. Hundratals personer har mejlat oss och deras berättelser handlar om viktiga brev som inte kommer fram i tid, paket som hamnar på villovägar och post som hamnar i grannens brevlåda. 

En av de drabbade är Bodil Aldervall i Norsborg som berättar om konsekvenser för henne efter att post inte delats ut.

I samband en period av arbetslöshet förra året fick hon ett brev från a-kassan med beskedet att hennes ersättning inte kommer att betalas ut. Förklaringen var att Arbetsförmedlingen meddelat hennes a-kassa att hon uteblivit från ett möte på Arbetsförmedlingen.  

– Arbetsförmedlingen säger att de skickat ett brev till mig där det stod att jag skulle träffa en handläggare. Jag blev fruktansvärt upprörd eftersom jag inte fått någon information om att jag skulle till ett möte, säger Bodil.  

Bodil berättar att hon i de fall det varit möjligt valt elektronisk faktura, för att gardera sig mot post som delas ut försent eller försvinner i brevhanteringen. 

”Man är maktlös”

Också Annica Sundkvist i Södertälje har upplevt strul med posten. Annica och hennes man är båda egenföretagare och vid ett tillfälle fick hennes man en förseningsavgift från Skatteverket eftersom han inte betalt skatten i tid. Enligt Annica och hennes man fick de aldrig breven från Skatteverket i tid. 

Flera gånger har de fått inkassokrav på räkningar. Enligt henne har det skett efter att både räkningarna och påminnelsebreven inte kommit fram.  

– Vi har betalat inkassaokraven, men har därefter bestridit dem. Vi har numera e-faktura på flera räkningar, säger Annica. 

Annica säger att hon upprepade gånger kontakt Postnord och påpekat att brev kommit på villovägar. Hon upplever att de inte tagit henne på allvar utan skyllt på brevbärarna och på företagen och myndigheterna som skickat breven.  

– Man är maktlös, säger Annica Sundkvist. 

Stora förändringar

Erika Ahlqvist, distributionschef för Postnord säger till SVT Nyheter att företaget hade kvalitetsproblem under hösten 2015 och vintern 2016 på grund av stora förändringar inom koncernen.  

– Vi slog samman verksamheter och investerade i ny teknik och det gick kanske för fort. Den tekniska kvaliteten har blivit bättre och 93 procent av breven kommer efter en dag och 99 procent kommer efter tre dagar,  säger Ahlqvist.  

Vad vill du säga till dem som upplever irritation över Postnord?

– När vi brister är vi ledsna för att vi gjort mottagarna besvikna. Kontakta oss så att vi kan reda ut vad som blivit fel. Vi ser gärna att man återkopplar till oss.   

Ska kunna lita på posten?  

– Man ska absolut kunna lita på posten . Vi är en viktigt funktion i infrastrukturen. Att vi kan upprätthålla en god service både i och utanför tätorter är en vital del av samhället, säger Ahlqvist.

Bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) är ansvarig för posten. Hans pressekreterare säger till SVT Nyheter att Eriksson idag inte kan kommentera detta idag.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Poststrulet

Mer i ämnet