Foto: TT

Finansministern: ”Väldigt aggressivt skatteupplägg”

Uppdaterad
Publicerad

I kvällens aktuellt kommenterade finansminister Magdalena Andersson (S) avslöjandet om avancerade skatteupplägg.

– Jag och många med mig blir naturligtvis bestörta när man ser den här typen av aggressiva upplägg, säger hon.

Magdalena Andersson befinner sig i Bryssel för att träffa sina europeiska kollegor.

Svenska företag i skatteavslöjande

– Jag har just varit på middag med ett antal finansministrar och det här pratades det mycket om. Det finns ett tryck på att motverka skatteflykt, särskilt sedan några år tillbaka, när staternas finanser är dåliga, säger hon.

”Kreativa skattejurister”

Finansministern tycker att det är läge att se över lagstiftningen, i Sverige, i EU och inom OECD-länderna.

– Vi i Sverige har jobbat aktivt för att motverka räntesnurror. Imorgon ska vi diskutera ytterligare steg mot lagstiftning i EU. Sen ska vi diskutera den svenska lagstiftningen igen, säger hon.

Samtidigt menar hon att det är svårt för lagstiftningen att hänga med i de invecklade uppläggen.

– Det finns ofta en kreativitet bland skattejurister som hittar nya upplägg.

”Ingen bra signal”

Det har visat sig att de statliga AP-fonderna placerat pengar i bolag som ägnar sig åt den här typen av skatteplanering.

SVT: Vilken signal skickar det?

Inte en bra signal, men jag tror inte AP-fonderna känt till de här uppläggen.

”Det kommer påverka bilden av Juncker”

SVT träffade även Magdalena Andersson tidigare idag, då hon fortfarande befann sig i Sverige, och ställde frågor om avslöjandet.

Den europeiska kommissionens ordförande, Jean-Claude Juncker, var tidigare finansminister och premiärminister i Luxemburg.  Han var då ansvarig för landets skattesystem som enligt avslöjandet används av en rad europeiska bolag för att undkomma skatt.

SVT: Blir det här avslöjandet pinsamt för Jean-Claude Juncker?

– Det är klart att det här kommer påverka bilden av honom, säger Magdalena Andersson.

”IKEA måste fundera”

IKEA är ett av de företag som visat sig använda sig av skatteuppläggen.

– IKEA har ju varit väldigt bra reklam för Sverige i hela världen. Men det är klart att IKEA, som andra bolag som hamnar i den här typen av sammanhang, måste fundera på vad betyder det för bilden av företaget långsiktigt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Svenska företag i skatteavslöjande

Mer i ämnet