Foto: TT

Bilar släpper ut tio gånger mer på gatan än i labb-tester

Uppdaterad
Publicerad

Flera bilmärken i Sverige har tio gånger högre utsläpp av kväveoxider än vad som redovisas när man köper bilen. Det visar tester som Transportstyrelsen har gjort, enligt TV4 Nyheterna.

Biljätten Volkswagen har erkänt att man har fått har fått sina bilar att känna igen när utsläppsnivåerna testas i laboratorium, och på så sätt få avsevärt bättre resultat i labbets mätningar.

Om även bilar i Sverige är inblandade i miljöskandalen är ännu oklart, men tester som Transportstyrelsen har gjort visar att även flera svenska bilar släpper ut mycket högre kväveoxid när de körs i verklig trafik än de gör i laboratorium. Det rapporterar TV4 Nyheterna.

Volkswagens utsläppsbluff

– Vi har gjort tester som innebär att vi tar ett fordon och monterar emissionsmätutrustning på fordonet och så har vi kört i verklig trafik och mätt emssionerna som den släpper ut, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen, till tv-kanalen.

Tio gånger högre utsläpp

Transportstyrelsen har under de senaste fyra åren testat tre olika nya dieselbilar i miljöklass euro 5, som tillåts släppa ut 180 mg kväveoxid per kilometer.

Det är BMW modell 520 med två-litersmotor, Volkwagens Passat med 2-litersmotor och Volvo V70 med 1,6 litersmotor.

Först testades bilarna i vanlig labbmiljö. Det testet klarade alla med råge. Men när bilarna sedan togs ut i verkligheten misslyckades alla. Utsläppen med kväveoxider var tio gånger högre än gränsvärdet.

Har informerat om testerna

I USA kan bilar som inte klarar verklighetstestet återkallas, men i Sverige är miljöminister Åsa Romson (MP) bakbunden. I EU får bilarna som klarar labbtesterna fortsätta att rulla.

Enligt Per Öhlund på Transportstyrelsen har man informerat Miljödepartementet om testerna.

– De är medvetna om det jobb som sker i och med den här nya testproceduren och de är medvetna om de tester som vi gör.

”Ingenting vi har hymlat om”

BMW, Volvo och Volkswagen i Sverige vill inte kommentera Transportstyrelsens tester utan hänvisar till Bil Sweden.

– Det är allmänt känt sedan många år att verkligt utsläpp är mycket högre än testvärdena. Det är ingenting vi har hymlat om. Det står till och med i Konsumentverkets broschyr på sidan åtta, att 30 procent mer är fullt normalt, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, till TV4 Nyheterna.

Enligt Bertil Moldén finns ”långt gångna planer” på att förändra mätmetoden och istället börja mäta utsläppen i verklig trafik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet