Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Flygkrasch får inte slå ut regering

Kungen och kronprinsessan gör det aldrig. Inte heller partiledarna. Företagsledningarna tar däremot lättare på att flyga gemensamt.

Ett helt hockeylag försvann i den tragiska ryska flygkraschen.

För regeringen och kungahuset finns regler för att inte alla viktiga personer ska stryka med samtidigt.
Statsministern och vice statsministern ska aldrig flyga tillsammans, enligt interna riktlinjer.

-De fyra partiledarna har heller aldrig åkt i samma plan eller kommer aldrig att göra det, säger Fredrik Reinfeldts presschef Roberta Alenius.

Hovet delar upp sig
Det förekommer att de fyra partiledarna gör kortare resor i samma bil. De har också åkt ett chartrat tåg tillsammans, men inte något reguljärt tåg.

Hovet är också noga med att dela upp sig.
Kungen och kronprinsessan åker av hävd aldrig i samma flygplan, enligt presschef Bertil Ternert.
Det gäller enbart dessa två och endast flygresor.

Men företagen är inte lika noga med att se till att det alltid finns någon ledare kvar vid en eventuell flygolycka, visar en rundringning till några storbolag.

Lastbilstillverkaren Scania har inga regler vid flygresor. I stället är det sunt förnuft som gäller och bedömningar görs från fall till fall.
Det innebär i teorin att hela ledningsgruppen kan vara ombord på samma plan. Detsamma gäller hos SAS.

-Det är ovanligt att hela ledningsgruppen reser ihop, men det finns ingen policy som säger att den inte får resa ihop. Vi är ett flygbolag och menar att det här är en ganska säker transportväg jämfört med många andra transportvägar, säger Malin Selander, pressansvarig på SAS i Sverige.

Undviker samma plan
Mot strömmen går Electrolux och Ericsson som har rekommendationer för vem som får flyga med vem.

-Vi har en generell praxis att undvika att flera i ledningen flyger på samma plan, säger Minako Nakatsuma Olofzon på Ericssons pressavdelning.

-Rekommendationen är att Electrolux medarbetare och representanter i möjligaste mån ska dela upp sig på ett antal olika flighter när de reser till samma mål, säger presschef Erik Zsiga.
AB Volvo har ungefär samma regler.

-Så att vi undviker att hela ledningsgrupper försvinner vid en olycka, säger Marie Falk på Volvos pressavdelning.

TT

Fakta: Flygolyckor

Visa

• I maj 1949 kraschade ett flygplan med fotbollslaget Torino ombord i dåligt väder vid inflygningen mot Turins flygplats. Laget var på väg hem efter en vänskapsmatch mot Benfica i Lissabon. Samtliga 31 personer ombord omkom.

• I februari 1958 havererade ett flygplan med Manchester United efter start från Münchens flygplats. Laget var på väg hem från en match i Europacupen mot Röda Stjärnan i Belgrad och hade mellanlandat i München för tankning. 23 personer ombord omkom, varav åtta fotbollsspelare.

• Sju personer från det lilla företaget Twin Air i Göteborg omkom när ett mindre passagerarplan störtade i december 1999 strax efter starten från Midlanda flygplats utanför Sundsvall.

• I april 2010 omkom Polens president Lech Kaczynski liksom landets arméchef, centralbankschef och vice utrikesminister i en flygolycka i Ryssland.

• Den 7 september 2011 omkommer i stort sett hela det ryska hockeylaget Lokomotiv Jaroslavls i en flygolycka.

Källa: TT

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer