I de sju registrerade incidenterna innan gårdagens olycka har totalt två dödsfall rapporterats, enligt B3A. Foto: TT

Flygplansmodellen inblandad i minst sju incidenter tidigare

Uppdaterad
Publicerad

Nio personer dog när ett flygplan av modellen Gipps Aero GA8 Airvan kraschade i Umeå i söndags. Det är inte första gången modellen är inblandad i en olycka. På organisationen Bureau of aircraft accidents archives finns sju rapporter om incidenter med planet sedan 2006. Innan gårdagen har olyckor med planet resulterat i två dödsfall.

Vid tre tillfällen har motorfel listats som orsak, eller trolig orsak, till incidenterna, vilket Svenska dagbladet var först att rapportera om. Det är den oberoende organisationen Bureau of aircraft accidents archives, B3A, som gjort sammanställningen av incidenterna.

Under en testflygning i Australien 2008 slutade motorn fungera kort efter att planet lyft. Piloten lyckades landa i ett buskage och överlevde, men planet skadades kraftigt.

Flygkraschen i Umeå

Vid en flygning under 2010 i Storbritannien fanns nio personer ombord, varav åtta var fallskärmshoppare. Två skadades när planet gjorde en hård landning. Enligt rapporten tror man detta kan ha berott på att motorn tappade kraft och att det fanns frost på en vinge.

Experten: ”Ringer inga varningsklockor”

I ytterligare en rapport listas motorfel som orsaken bakom en incident med flygplansmodellen. I de sju registrerade incidenterna innan gårdagens olycka har totalt två dödsfall rapporterats, enligt B3A.

Enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll, ringer inga varningsklockor när han kollar igenom listan över olyckor med den aktuella flygplansmodellen.

– Om man räknar med 240 flygplan som producerar en massa flygtid så är det nog inte så hög olycksfrekvens som man kan tro, säger han.

Under en presskonferens under måndagen uppgav Statens haverikommissions generaldirektör Hans Ytterberg att planet inte var helt när det slog i marken.

– Delar av flygplanet har separerat eller brutits loss i luften. Närmare vilka delar exakt kommer vi inte att kommentera, säger han.

Vingar går av ”då och då”

Enligt uppgifter till DN ska det röra sig om bland annat en del av en vinge som på något sätt lossnat i luften. Om uppgifterna stämmer är den stora frågan när under själva händelseförloppet den gick av, menar Hans Kjäll.

– Det är högst väsentligt om vingen gick av initialt eller till följd av störtspiralens höga belastning. Gick den sönder på väg ner av hög belastning är det en sak, gick den av i luften är det något helt annat – då kan det röra sig om överbelastning.

Är det inte ovanligt att en flygplansvinge går av?

– Det förekommer på den här klassen av flygplan då och då. Det är inte helt ovanligt, men ganska skulle jag säga.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Umeå

Mer i ämnet