Foto: TT

Engagemanget i flyktingkrisen mattas av

Uppdaterad
Publicerad

I början av september exploderade intresset i sociala medier och på en vecka ökade antalet inlägg på svenska med 700 procent, enligt en analys som gjorts av Svenska Dagbladet och omvärldsbevakaren Lissly.

Det var efter att bilden på drunknade treåringen Alan Kurdi spreds och medierapporteringen intensifierades. Intresset sjönk dock snabbt – två veckor in i september hade antalet inlägg halverats. Även hjälporganisationerna märker av en viss avmattning hos bidragsgivarna.

– Det var givetvis en topp i början av september när bilden av pojken spreds. Nu handlar det mer om att folk gör egna aktiviteter, och de pengarna har inte kommit in än, säger Katinka Lindholm, generalsekreterare för Sverige för UNHCR, till SvD.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.