Under juni ökade försäljningen av husbilar med 23,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Foto: TT

Försäljning av husbilar på väg mot nya rekord

Publicerad

Man ser allt fler husbilar på de svenska vägarna och försäljningen av dem fortsätter att öka.
Bara under juni månad såldes över 23 procent fler jämfört med samma månad förra året.

Man ska inte ha husvagn – utan husbil – verkar allt fler tycka eftersom efterfrågan på nya husbilar fortsätter att öka och har sedan ett par år kört om husvagnarna. Under juni ökade försäljningen av husbilar med 23,5 procent jämfört med samma månad i fjol.

– Vi räknar med att branschen slår ”all time high” när året är sammanräknat. Det skulle i så fall innebära över 4.000 nya husbilar, säger Lars Jarlerud i Husvagnsbranschens riksförbund.

”Högre status än husvagnar”

Varför säljer de så bra?

Jag tror att det är många faktorer. Till exempel att 40-talisterna är pigga och har pengar men också att yngre familjer köper husbil för att de upptäckt fördelarna. Jag tror att det är enkelheten, att husbilar är lättare att parkera men även att de har lite högre status än husvagnar, säger Lars Jarlerud.

Även om husbilar dominerar så finns det trots allt en hel del som fortfarande är spekulanter på husvagnar. På Caravanhallen söder om Stockholm möter vi Eva Jonczynska som tittar på en husvagn.

– Jag tror att det bästa för mig och min familj är en husvagn, och dessutom är den billigare, säger hon.

Husbilar för släktforskning

Men i år är det som sagt ändå husbil som gäller för de flesta. Och ytterligare en förklaring till husbilarnas popularitet är enligt branschen att de kan användas på så många olika sätt.

– Man spelar golf, man klättrar i berg och använder husbilen till så mycket. Det finns även de som till exempel ägnar sig åt släktforskning. De åker runt till olika kyrkor för att läsa i kyrkböckerna om sina anfäder, säger Lars Jarlerud.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer