Under 2017 har förskolegrupperna minskat, men det finns fortfarande stora barngrupper på många håll runtom i landet. Foto: TT

Förskolegruppers storlek minskar

Uppdaterad
Publicerad

Under fjolåret har grupperna på förskolorna minskat, konstaterar Skolverket i en ny rapport.

– Det är glädjande att barngrupperna blivit mindre, säger Magdalena Karlsson, undervisningsråd på Skolverket.

Under 2017 minskade genomsnittet på grupperna från 15,9 till 15,3 barn, skriver Skolverket. Det är enligt verket en stor minskning jämfört med åren 2006-2015 då förskolegrupperna låg på mellan 16,7 och 16,9 barn.

– Det är glädjande att barngrupperna blivit mindre. Men trots de förbättrade siffrorna så är vi medvetna om att det är en svår situation med stora barngrupper på många håll runt om i landet, säger Magdalena Karlsson, undervisningsråd på Skolverket.

Har betydelse för barns utveckling

Skolverkets riktlinjer för förskolegruppernas storlek är sex till tolv barn. Detta gäller för barn mellan ett till tre år. För de upp till fem år kan grupperna vara mellan nio till 15 barn.

Storleken på grupperna har betydelse för barns trygghet, utveckling och lärande konstaterar Skolverket. Något också regeringen och forskare är ense om.

– De senaste tre åren har vi på uppdrag av regeringen betalat ut drygt 2,3 miljarder i statsbidrag till kommuner och fristående förskolor som ska användas för att minska eller motverka en ökning av barngruppernas storlek, säger Magdalena Karlsson.

Personaltätheten förbättras

Även personaltätheten har förbättrats något då heltidstjänsterna ökade med 2,9 procent. Detta i relation till inskrivna barn har gjort att det blir 5,1 barn per heltidsanställd, jämfört med 5,2 barn.

Enligt Skolverket saknar dock över 30 procent någon form av utbildning för att arbeta med barn.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.