Foto: TT

Fortsatt utredning trots fel hos Telia

Uppdaterad
Publicerad

Luftfartsverket bekräftar att fel i Telias system orsakade flygstoppet förra veckan. Men låter sig inte nöja med det. – Vid varje händelse i vårt system gör vi en fullständig utredning och går till botten med varje delmoment , säger generaldirektör Olle Sundin.

Stopp i flygtrafiken, biljettkaos hos SJ och saboterade telekommunikationsmaster. I början av förra veckan drabbades Sverige av flera samtidiga störningar i den digitala infrastrukturen.

Snabbt gick Telia ut och tog på sig ansvaret för de störningar som stoppade 113 flygningar från till och från Sverige. På fredagen träffade Luftfartsverkets generaldirektör Olle Sundin infrastrukturminister Anna Johansson (S) för ett möte på näringsdepartementet.

Datahaveri stängde luftrum

Ingen fara för säkerheten

– Det viktigaste jag fick veta var att händelserna inte berodde på något sabotage, att rutinerna följts och att det aldrig varit någon fara för säkerheten. Dessutom fick jag veta att man fortsätter utreda händelserna för att det här inte ska kunna inträffa igen, sade infrastrukturministern till SVT efter mötet.

Regeringen nöjer sig med förklaringen att tekniska fel ligger bakom problemen och låter berörda myndigheter och företag själva ta hand om dem. Det blir alltså inga särskilda åtgärder  från regeringen mot vare sig SJ eller Luftfartsverket.

Hur sårbart är Sverige?

– Jag har svårt att svara på den frågan generellt eftersom jag inte har hela bilden. Men det finns rutiner och dessa har man följt och snabbt kommit igång med trafiken igen, säger Anna Johansson.

Två av tre larmade

Två av de tre system som flygledningen använder larmade om att informationen var opålitlig. Med bara ett fungerande system för radar och telekommunikationer stängde Luftfartsverket ner flygplatserna.

– Det gjorde vi under ganska odramatiska omständighet. Vi hade telekommunikationer, vi hade radartäckning, så våra flygledare kunde operera i en normal miljö. Men vi valde att stänga ner av det skälet att vår flygsäkerhetsmodell säger att vi ska inte arbeta med endast ett operativt system, säger Olle Sundin efter mötet.

Fortsätter utreda

Sundin bekräftar att fel uppstod i två nätverk, som båda tillhandahålls av Telia, men Luftfartsverket kommer inte låta sig nöja med det.

– Vid varje händelse i vårt system gör vi en fullständig utredning och går till botten med varje delmoment. Vi prövar också vårt system, alltså arbetsmodellerna som vi jobbar med, är de korrekta i alla stycken, har varje individ hanterat varje uppgift på rätt sätt, säger Olle Sundin.

Det pratades om sabotage, hur reragerade ni på det?

När sånt här inträffar så måste man ha ett 360 graders perspektiv, man får ite utesluta någonting, ganska snabbt var vi relativt övertygade om var felet låg någonstans.  Det åtgärdades snabbt.

Kan det här hända igen?

– Med de åtgärder vi har vidtagit nu och med förändrade med de rutiner som vi tillsatt kommer det inte kunna hända igen, det är jag övertygad om, säger Olle Sundin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Datahaveri stängde luftrum

Mer i ämnet