Foto: TT

Gränsöverskridande samarbete ska få svenskar att nätshoppa

Publicerad

80 procent av svenskarna shoppar på nätet, men fortfarande handlar vi helst från svenska butiker. Endast en tredjedel näthandlar från utländska företag. Det visar en rapport från Konsumentverket. Nu vill myndigheten få till ett internationellt samarbete för att komma åt bluffbolagen, och få svenskarna att våga shoppa från utlandet.

Bedrägerier och bluffannonser ställer till problem för de som shoppar på nätet, och har man handlat från en utländsk sajt kan konsumentskyddet vara sämre så att man som enskild person hamnar i kläm. 16 procent av de som shoppat från utländska företag uppger för Konsumentverket att de blivit missnöjda med sitt köp, det motsvarar 340.000 svenska konsumenter.

Procentuellt sett är det inte så stor del av svenskarna, men även om bluffhandeln inte är så utbredd är nästan hälften av alla svenskar oroliga för att luras när de shoppar online. Och undviker man utländska sajter för att man är rädd för att bli lurad, kan man också missa chansen att få ta del av lägre priser och större utbud.

Vill ge shoppare bättre koll

Därför vill nu Konsumentverket satsa för att komma åt blufföretagen – och informera konsumenterna hur de får bättre koll.

– Samhället behöver utveckla och fördjupa det internationella samarbetet för att finna åtgärder mot oseriösa företag och företag som agerar i gråzonen av vad som är tillåtet. I dag har vi svårt att komma åt dem via våra vanliga tillsynsverktyg, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Bland annat vill myndigheten hjälpa konsumenterna driva klagomål och tvister och införa samma höga regler för konsumentskydd som vi har i Sverige. 

Tips/Shoppa framgångsrikt på nätet

  • Läs noga hur villkoren ser ut på just den sajten.
  • Kolla upp företaget du ska handla från – kontrollera namn, adress, telefonnummer och mejladress och sök på nätet efter omdömen om företaget.
  • Prova att få tag på sajtens kundtjänst. De ska vara lätta att få tag på och informationen ska vara tydlig.
  • Håll koll på totalpriset – ingår porto, expeditionsavgifter, eventuella tullavgifter och moms?
  • Köp bara saker om betalningslösningen verkar trovärdig.
  • Betala med kreditkort – större chans då att få pengarna tillbaka om det strular.
  • Att betala i förskott kan innebära att du förlorar ditt bästa påtryckningsmedel – att hålla inne med betalningen vid sen leverans.
  • Kontrollera din ångerrätt. Inom EU är den alltid 14 dagar.
  • Undvik riktigt dyra varor eller tjänster. Var misstänksam mot extrema erbjudanden och ”mirakelprodukter”.
  • Kontrollera att produkten du köper går att använda i Sverige, och att garantin gäller här. Skriv ut informationen och spara.

Källa: Konsumentverket

Fakta/Webbhandeln från utlandet

  • 38 procent av de som handlar på nätet har shoppat från ett utländskt företag.
  • Av den var 16 procent missnöjda med sitt köp, vilket motsvarar 340.000 konsumenter.
  • Kläder, skor och hemelektronik skapar störst missnöje hos den som handlat.
  • Varor från Kina, Storbritannien, USA och Tyskland skapar mest missnöje.
  • Det vanligaste man är missnöjd med är att det är något fel på varan, att man fått felaktig information om varan eller att den inte dykt upp.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.