Bedrägerier och bluffannonser ställer till problem för de som shoppar på nätet, och har man handlat från en utländsk sajt kan konsumentskyddet vara sämre så att man som enskild person hamnar i kläm. 16 procent av de som shoppat från utländska företag uppger för Konsumentverket att de blivit missnöjda med sitt köp, det motsvarar 340.000 svenska konsumenter.
Procentuellt sett är det inte så stor del av svenskarna, men även om bluffhandeln inte är så utbredd är nästan hälften av alla svenskar oroliga för att luras när de shoppar online. Och undviker man utländska sajter för att man är rädd för att bli lurad, kan man också missa chansen att få ta del av lägre priser och större utbud.
Vill ge shoppare bättre koll
Därför vill nu Konsumentverket satsa för att komma åt blufföretagen – och informera konsumenterna hur de får bättre koll.
– Samhället behöver utveckla och fördjupa det internationella samarbetet för att finna åtgärder mot oseriösa företag och företag som agerar i gråzonen av vad som är tillåtet. I dag har vi svårt att komma åt dem via våra vanliga tillsynsverktyg, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket, i ett pressmeddelande.
Bland annat vill myndigheten hjälpa konsumenterna driva klagomål och tvister och införa samma höga regler för konsumentskydd som vi har i Sverige.