Aida Hadzialic (S) och Jan Björklund (L). Foto: SVT

Hadzialic (S) och Björklund (L) debatterade betygssystemet

Uppdaterad
Publicerad

Det kan göras enklare för lärare att skriva upp betygen C och E i betygssystemet, enades gymnasieminister Aida Hadzialic (S) och föregångaren Jan Björklund (L) om när de debatterade Skolverkets förslag i Aktuellt i kväll. Men för övrigt gick åsikterna om Skolverkets rapport om betygssystemet isär.

Kritiken mot det nuvarande betygssystemet är bitvis hård i rapporten, både elever och lärare vittnar om att det är svårt att klara av tröskeleffekterna då ett enskilt misslyckande snabbt drar ned betyget. Skolverket vill göra det lättare att klara trösklarna i betygssystemet och föreslår att reglerna mjukas upp.

Det handlar om att belöna i stället för att bestraffa, ansåg gymnasieminister Aida Hadzialic (S).

”System som bestraffar”

– Det skolsystem som Jan Björklund och hans borgerliga kollegor byggde upp bidrog till att eleverna kände sig mer bestraffade än belönade för sina insatser i skolan, och det dödar motivationen och det kan vi ju se i den här rapporten. Vi ska fokusera på elevernas bästa insatser och inte på enstaka misslyckanden, sade hon och hänvisade till att ungefär en femtedel inte går ut gymnasiet.

Skolverkets förslag går ut på att det ska finnas större utrymme för lärare att sätta B i stället för C och D i stället för E, vilket kan tillämpas redan i vårens betygsättning. Något som Jan Björklund höll med om kunde vara motiverat, även om han för övrigt inte delade gymnasieministerns uppfattning.

Kan behöva justeras

Betygssystemet har stort förtroende bland lärarna, men en del saker i det kan dock justeras, ansåg han:

– Just hur vi viktar ihop moment i ett ämnesbetyg, det kan man absolut se över på det sätt som Skolverket har föreslagit, sade Björklund som inte hade något till övers för Skolverkets andra förslag.

–Nästan all kritik går ut på att eleverna vill ha högre betyg, och Skolverket har fångat upp nästan alla de här och har en bruttolista av förslag i dag som naturligtvis skulle innebära att alla fick högre betyg och alla är glada, men det är ju inte vettigt för det, sade Björlund som bland annat kritiserade förslag om att ersätta kunskapskrav med riktlinjer.

”Luddar till betygen”

Några andra förändringar av betygssystemet behövs inte, enligt Björklund:

– De kommer att ludda och flumma till betygen.

Gymnasieminister Aida Hadzialic menade att betygssystemet inte ska döda elevernas motivation.

– Jag vill skapa incitament så att eleverna känner att pluggar jag, anstränger jag mig, så kommer det att leda till bra betyg.

Jan Björklund menade att Skolverkets förslag om mer övergripande formuleringar innebär sänkta krav.

– Det kommer att leda till att betygen stiger, eleverna blir glada, men de kan ju inte mer för det. Jag skulle önska att eleverna i svensk skola hade högre betyg. Men det ska bero på att de lär sig mer, inte på att vi manipulerar systemet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.