Foto: Skärmdump Expressen/Sveriges Radio/GP/SVT

Hela historien om mediebluffen

Det var på Café Dagny på Centralen i Stockholm som mediebluffen tog fart. Ett dussinfik som serverar hamburgare och latte till stressade tågresenärer.

Pelle Sunvisson från nybildade aktivistorganisationen Yes Men Sverige träffade en grupp fredsaktivister. De slog sig ner vid ett av borden, beställde kaffe och pratade ihop sig.

– Vi undrade om medierna skulle nappa, säger Pelle Sunvisson. Så klart var vi spända.

Idén handlade om att skicka en grupp fredsaktivister för att protestera vid myndigheten som tar hand om Sveriges vapenexport, ISP. Sedan skulle en fejkad nyhet sjösättas, få fart i medierna och planen var att frågan om vapenexport skulle segla upp på nyhetsagendan.

”Ett angrepp på demokratin”

Gruppen med fredsaktivister gav sig iväg och kvar på Café Dagny satt Pelle Sunvisson och hans kollega Isak Thomas Gerson och väntade. Och väntade. När de första rapporterna om att fredsaktivister protesterade vid ISP kom in var det dags. Pelle Sunvisson klickade iväg ett falskt pressmeddelande till redaktioner runt om i landet. Det gav en helt falsk bild av vad som pågick.

”Olaga intråg i ISP:s lokaler”, löd rubriken och den skärrade texten handlade om att fredsaktivister kommit över hemliga uppgifter och gjort sig skyldiga till ett ”angrepp på demokratin”.

I själva verket hade inget intrång ägt rum. Visst, fredsaktivisterna fanns utanför myndigheten och polisen hade kallats dit för att föra bort dem, men några hemliga dokument hade de inte kommit över.

Falskt telefonnummer

Medierna högg på bluffen. Telefonen böjade ringa. För i det falska pressmeddelandet hade Pelle Sunvisson bäddat in sitt eget telefonnummer, som påstods gå till generaldirektören på myndigheten. Journalisterna som ringde och ville få uppgifterna bekräftade fick Pelle Sunvisson i luren. Han bekräftade mer än gärna det som hänt.

– Vi satt där och spelade generaldirektörer, berättar Pelle Sunvisson. Det kändes helt absurt, egentligen gillar jag inte att ljuga.

Det var inte så underligt att en journalist som jobbar snabbt och jagar en deadline gick på bluffen. Pressmeddelandet såg ut att komma från ISP. Länken i mejlet gick till en hemsida som var en kopia av den verkliga myndighetens. Bara ett par bokstäver i urlen – sajtadressen – hade bytts ut. Den journalist som inte nöjde sig med att ringa det falska mobilnumret i pressmeddelandet utan försökte nå myndigheten via växeln stötte också på patrull.

Pelle Sunvisson och hans gäng hade sett till att det numret skulle tuta upptaget. De hade de planerat genom att lägga ut annonser på Blocket. Annonser som lockade med att det fanns en lägenhet att hyra i Gamla stan – en av Stockholms finaste adresser – för löjligt låg hyra.

– I bostadsbristens Stockholm var det ett säkert sätt att få telefonerna att gå varma, förklarar Pelle Sunvisson.

Fick byta hoodie till skjorta

Men alla journalister nöjde sig inte med att få uppgifterna om fredsaktivisterna som stulit hemliga dokument bekräftade över telefon. Ekots reporter Patrik Holmström ville träffa generaldirektören för en bandad intervju. ”Jag är på myndigheten om några minuter”, förklarade han till den falske generaldirektören över telefon. Det här hade Yes Men-aktivisterna inte räknat med.

– Vi blev stressade och bestämde snabbt att jag skulle göra intervjun, men jag hade bara en hoodie på mig och fick snabbt byta kläder med Isak – till skjorta och slips. Sedan sprang jag så fort jag kunde upp till myndigheten.

När Pelle Sunvisson kom inflåsande genom entrédörren stod Eko-reportern redan där, redo med mikrofonen. Under sin språngmarsch hade Sunvisson skapat en ny karaktär, för han förstod att han med sina 34 år knappast skulle se ut som en trovärdig generaldirektör.

– Nu var jag Daniel Alexandersson, områdesansvarig för Mellanöstern, som förklarade att jag skulle ta intervjun eftersom generaldirektören hade mycket att stå i.

Öga mot öga med reportern ljög sig Pelle Sunvisson igenom intervjun och bara ett par timmar senare kunde han höra sin egen röst gå ut i Ekots tolvsändning.

– Jag lät faktiskt väldigt trovärdig, säger han och skrattar.

Grodor från tjänstemannen

Reportern Patrik Holmström säger att det är pinsamt att ha gått på lögnen. Men att Daniel Alexandersson sa konstiga saker i stil med: ” Svenska folket är emot vapenexport, men har hittills hållit sig lugna och vi hoppas det fortsätter så” reagerade han inte så mycket på.

– Om en generaldirektör uttryckt sig på samma sätt hade jag såklart reagerat, säger Patrik Holmström. Men nu tänkte jag att det var en ung tjänsteman som var nervös för en intervju och kläckte ur sig grodor. Det var inget jag ville göra stor sak av.

Vid lunchtid stod det klart att något var fel. TT drog tillbaka nyheten de var först med och skrev att ”texten får inte publiceras i någon form” och att den ”bygger på felaktiga källor”. Men då var det redan för sent. Tidning efter tidning hade publicerat – Expressen, Aftonbladet, Svenska Dagbladet och minst 30 lokaltidningar. SVT också.

Yes men-aktivisterna är nöjda med genomslaget för luret och känner inget ansvar för vare sig journalister eller mediekonsumenter som de ljög för.

– Vi vill utmana folk att tänka kritiskt, men det är klart att alla inte vill bli utmanade, säger Pelle Sunvisson. Vi har visat att det går att få in en falsk nyhet i 30-40 tidningar och nästa gång måste folk tänka till: Är det här sant? Jag tror att det gynnar samhället. Det är bara positivt.

”Får vara med i pajasprogram”

Yes Men Sverige hade också ambitionen att sätta vapenexport på nyhetsagendan genom sitt ljug. Det har de inte lyckats med.

– Kanske är det så att vi målat in oss i ett hörn och aldrig mer får vara med och debattera vapenexport i nyhetsmedier, säger Pelle Sunvisson. Men då får vi fortsätta med våra kupper. Ni kommer få se mer av Yes Men Sverige.

Lurade reportern Patrik Holmström på Ekot håller med om att aktivisternas trovärdighet är borta.

– De kan få vara med i något pajasprogram, tycker han. Men saken är: Om de hade nöjt sig med att sätta ljus på fredsaktivisternas protest utanför ISP hade det varit mycket troligare att vi lyft upp vapenexport i våra nyheter den dagen.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Medier

Mer i ämnet