”Vi kommer göra det som behövs för att stoppa fusk och kriminalitet”, slog Försäkringskassans dåvarande generaldirektör Ann-Marie Begler fast 2016.
Jakten på kriminella och oseriösa aktörer intensifierades – och myndigheten har sedan dess stoppat utbetalningarna till 46 assistansbolag.
Med hjälp av dokument, domar och vittnesmål framträder en bild av varför bolagen har stoppats. Det handlar om systematiska skenanställningar, assistans som inte utförs, utnyttjande av arbetskraft eller att personerna bakom bolaget inte anses lämpliga.
– Det här är ofta väldigt organiserade upplägg som inte bara kräver kunskap om hur branschen och assistansersättningen fungerar – det kräver också att man har ett stort kontaktnät och att väldigt många personer är inblandade, säger Linus Nordenskär som är Försäkringskassans nationella samordnare med ansvar för assistansersättning.
Infiltrerar myndigheter
Det finns flera fall där assistansbolag misstänks ha infiltrerat Försäkringskassan i jakt på sekretessbelagda uppgifter om assistansberättigade.
Ett av fallen avgjordes förra året då en kvinna dömdes för grova dataintrång. Kvinnan, som jobbade på Försäkringskassan, blev erbjuden en chefstjänst i ett assistansbolag – och lämnade över listor med sekretesskyddad information om personer med funktionsnedsättning.
Assistansbolaget som låg bakom upplägget är ett av de bolag som fått utbetalningar stoppade och tillståndet indraget.
SVT:s granskning visar att det finns polisanmälningar kopplade till flera av de stoppade bolagen. Vi kan också se att flera av personerna bakom bolagen sedan tidigare är dömda för brott.
”Brukare blir handelsvaror”
Det vi hittar i vår granskning bekräftas i den myndighetsgemensamma rapporten Olle från i höstas. Där målas en mörk bild av en brottsutsatt bransch upp – med ”konstaterade kopplingar till såväl organiserad brottslighet som till våldsbejakande extremism”.
”Brukare blir handelsvaror och intäktsgeneratorer i cyniska upplägg med stora ekonomiska vinster för huvudmännen”, står det i rapporten.
Känner du till missförhållanden inom assistansbranschen som vi borde titta närmare på? Hör gärna av dig till oss.