SOCIALDEMOKRATERNA
19 aktiva annonser
Kommentar: Av annonserna framgår det att en relativt stor del av partiets kommunikation riktar sig mot Sverigedemokraterna. Närmare vartannat inlägg kommenterar partiets egna förslag genom att markera mot SD.
Socialdemokraterna riktar enbart sina annonser mot Sverige.
MILJÖPARTIET
22 aktiva annonser
Kommentar: Företaget har tagit fasta på kärnfrågan miljön och sticker ut i bemärkelsen att den sponsrade annonseringen närmast uteslutande talar om miljöfrågor och ägnar lite tid åt att kommentera andra partier. Till skillnad från många av de andra partierna är språkrören Gustav Fridolin och Isabella Lövin i princip osynliga i partiets annonser på Facebook.
Miljöpartiet riktar sina annonser mot alla länder som Facebook erbjuder.
VÄNSTERPARTIET
17 aktiva annonser.
Kommentar: Innehållsmässigt visar partiet en bred verktygslåda. Bilder, videoklipp, livesändningar, infografer och länkningar till artiklar. Innehållsmässigt är det dock traditionella vänsterfrågor som återges och mantrat ”Ett Sverige för alla” återkommer i flertalet annonser.
CENTERPARTIET
111 aktiva annonser
Kommentar: Partiet som utmärker sig i stickprovet är Centerpartiet. Med hela 111 aktiva annonser står de för ungefär en tredjedel av den totala summan av aktiva annonser i det politiska flödet. Annonserna från Centerpartiet har en tydlig grafisk profil och man ser att de jobbat med att få en tydlig grafisk profil och optimerat sina videos för en mobil publik. En majoritet av annonserna har partiledaren Annie Lööf i fokus.
Innehållet skiljer sig i den meningen att de verkar presentera sig på en bredare front än sina politiska konkurrenter: Miljö, Integration, medmänsklighet, brott och straff och landsbygd. Väldigt tydligt att Annie Lööf är partiets affischnamn.
Utöver annonser i Sverige riktar man även innehåll mot svensktalande boende i Frankrike, Tyskland, Malta, Spanien, Belgien och Storbritannien.
LIBERALERNA
85 aktiva annonser
Kommentar: Näst flest köpta annonser och många länkar. Traditionella L-budskap som skola och EU med olika videoklipp med Jan Björklund som har spelats in på samma plats. Även LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) tar upp ett flertal annonser.
Riktar bara sina annonser mot Sverige.
KRISTDEMOKRATERNA
Sex stycken aktiva annonser.
Kommentar: Sticker ut som det parti som har minst antal aktiva annonser. Annonserna tar tydligt språng i partiets traditionellt starka frågor: Vård och familj.
Det märks också att Ebba Busch Thor är partiledare – hon är central i merparten av de sponsrade inläggen.
Riktar bara annonser mot Sverige.
MODERATERNA
41 aktiva annonser.
Kommentar: Tydligt att migration, integration och brott och straff är viktiga frågor.
I Ulf Kristerssons framträdanden talar han ofta om att han en vårdad ton i debatten och ger ett ganska mjukt intryck. Men i sociala medier är deras sponsrade budskap tvärtemot ganska skarpt formulerade och riktar ofta udden mot Socialdemokraterna.
”VAD HAR PETER HULTVIST ATT DÖLJA?”, LÖFVEN HAR SVIKIT LÖFTEN FÖRUT” och ”SLUTA MÖRKA STATISTIKEN OM SEXUALBROTT”.
Moderaterna riktar bara sina annonser mot Sverige.
SVERIGEDEMOKRATERNA
13 aktiva annonser.
Kommentar: På det hela taget har Sverigedemokraterna sociala medier i ett järngrepp och har så haft under en längre period. Kanske är det därför som deras sponsrade inlägg är relativt få. Deras organiska räckvidd, den som de får naturligt genom inlägg på Facebook, är bäst i klassen.
Det som sticker ut vid tillfället för mätningen är att majoriteten av deras inlägg behandlar saker som andra har gjort fel och har egentligen bara ett sponsrat inlägg som på ett direkt vis handlar om deras egen politik.