”Det är rejält med tryck” säger SVT:s reporter Philip Rudolfsson. Foto: SVT

Här är budskapen som partierna betalar pengar för att du ska se på Facebook

Uppdaterad
Publicerad

Har du märkt att dina flöden i allt större utsträckning börjar fyllas av politiska budskap ju närmare valet vi kommer? Då är du inte ensam. SVT kan nu visa hur riksdagspartierna betalar för att nå just dig med sitt budskap.

I efterdyningarna av det amerikanska presidentvalet har Facebook vidtagit åtgärder för att göra den politiska annonseringen mer transparent. Förutom myndighetssamarbeten med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Valmyndigheten har sociala medier-jätten nu möjliggjort för användare att enkelt se vilka aktiva annonser en sida har.

SVT Nyheter har kartlagt hur våra riksdagspartier vill nå dig i flödena.

Val 2018 – #dinröst

På riksdagspartiernas huvudsidor framgår att det just nu finns drygt 300 olika budskap som våra folkvalda vill att du ska ta till dig av.

Nedan följer en sammanställning baserat på data från den 27:e augusti.

Vilka riksdagskandidater tycker som du? Gör Valkompassen och få en matchning.

Fakta

SOCIALDEMOKRATERNA

19 aktiva annonser

Kommentar: Av annonserna framgår det att en relativt stor del av partiets kommunikation riktar sig mot Sverigedemokraterna. Närmare vartannat inlägg kommenterar partiets egna förslag genom att markera mot SD.

Socialdemokraterna riktar enbart sina annonser mot Sverige.

MILJÖPARTIET

22 aktiva annonser

Kommentar: Företaget har tagit fasta på kärnfrågan miljön och sticker ut i bemärkelsen att den sponsrade annonseringen närmast uteslutande talar om miljöfrågor och ägnar lite tid åt att kommentera andra partier. Till skillnad från många av de andra partierna är språkrören Gustav Fridolin och Isabella Lövin i princip osynliga i partiets annonser på Facebook.

Miljöpartiet riktar sina annonser mot alla länder som Facebook erbjuder.

VÄNSTERPARTIET

17 aktiva annonser.

Kommentar: Innehållsmässigt visar partiet en bred verktygslåda. Bilder, videoklipp, livesändningar, infografer och länkningar till artiklar. Innehållsmässigt är det dock traditionella vänsterfrågor som återges och mantrat ”Ett Sverige för alla” återkommer i flertalet annonser.

CENTERPARTIET

111 aktiva annonser

Kommentar: Partiet som utmärker sig i stickprovet är Centerpartiet. Med hela 111 aktiva annonser står de för ungefär en tredjedel av den totala summan av aktiva annonser i det politiska flödet. Annonserna från Centerpartiet har en tydlig grafisk profil och man ser att de jobbat med att få en tydlig grafisk profil och optimerat sina videos för en mobil publik. En majoritet av annonserna har partiledaren Annie Lööf i fokus.

Innehållet skiljer sig i den meningen att de verkar presentera sig på en bredare front än sina politiska konkurrenter: Miljö, Integration, medmänsklighet, brott och straff och landsbygd. Väldigt tydligt att Annie Lööf är partiets affischnamn.

Utöver annonser i Sverige riktar man även innehåll mot svensktalande boende i Frankrike, Tyskland, Malta, Spanien, Belgien och Storbritannien.

LIBERALERNA

85 aktiva annonser

Kommentar: Näst flest köpta annonser och många länkar. Traditionella L-budskap som skola och EU med olika videoklipp med Jan Björklund som har spelats in på samma plats.  Även LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) tar upp ett flertal annonser.

Riktar bara sina annonser mot Sverige.

KRISTDEMOKRATERNA

Sex stycken aktiva annonser.

Kommentar: Sticker ut som det parti som har minst antal aktiva annonser. Annonserna tar tydligt språng i partiets traditionellt starka frågor: Vård och familj.

Det märks också att Ebba Busch Thor är partiledare – hon är central i merparten av de sponsrade inläggen.

Riktar bara annonser mot Sverige.

MODERATERNA

41 aktiva annonser.

Kommentar: Tydligt att migration, integration och brott och straff är viktiga frågor.

I Ulf Kristerssons framträdanden talar han ofta om att han en vårdad ton i debatten och ger ett ganska mjukt intryck. Men i sociala medier är deras sponsrade budskap tvärtemot ganska skarpt formulerade och riktar ofta udden mot Socialdemokraterna.

”VAD HAR PETER HULTVIST ATT DÖLJA?”, LÖFVEN HAR SVIKIT LÖFTEN FÖRUT” och ”SLUTA MÖRKA STATISTIKEN OM SEXUALBROTT”.

Moderaterna riktar bara sina annonser mot Sverige.

SVERIGEDEMOKRATERNA

13 aktiva annonser.

Kommentar: På det hela taget har Sverigedemokraterna sociala medier i ett järngrepp och har så haft under en längre period. Kanske är det därför som deras sponsrade inlägg är relativt få. Deras organiska räckvidd, den som de får naturligt genom inlägg på Facebook, är bäst i klassen.

Det som sticker ut vid tillfället för mätningen är att majoriteten av deras inlägg behandlar saker som andra har gjort fel och har egentligen bara ett sponsrat inlägg som på ett direkt vis handlar om deras egen politik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 – #dinröst

Mer i ämnet