Här är företagen på ”Svarta listan”

Uppdaterad
Publicerad
Många företag struntar i att kompensera sina kunder – trots att allmänna reklamationsnämnden anser att kunden har rätt. Flera flygbolag toppar Råd & röns återkommande lista – bland andra Ryanair som under det senaste halvåret gått emot åtta av tolv beslut som man fått mot sig.

Listan som två gånger per år publiceras av tidningen Råd & rön visar företag som struntat i Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut. Det handlar om allt från fettreducering där kunden inte alls blev smalare till flygbolag som inte har ersatt resenärer för försenade flyg eller borttappat bagage.

Ryanair är ett av de flygbolag som flera gånger hamnat på listan. Under sista halvåret 2012 fattade ARN beslut i 29 ärenden som rörde bolaget, i tolv av dessa ansåg ARN att kunden hade rätt – men i åtta av de fallen struntade Ryanair i ARN:s beslut. I samtliga fall handlar det om försenade eller inställda flyg där kunden inte fått ersättning.

Flera flygbolag

Ryanair är dock långt ifrån ensamt flygbolag på Råd & röns svarta lista, Turkish airlines, Thomas Cook airlines och British airways är också med och hamnar bland värstingarna som förekommit flera gånger på listan de senaste två åren.

– Flygbolag hamnar alltid på listan, det har delvis att göra med att flera anser att ARN:s tolkning av EU-förordningen är för strikt, säger Annika Berge, reporter på Råd & rön.

Elina Hakkarainen, marknads- och försäljningschef på Ryanair i Norden kallar listan är missvisande.

”Ryanair uppmanar ARN och Råd och rön att följa EU 261:s regler och slutar vilseleda svenska passagerare om kompensation och sluta svartlistningen för att företag inte betalar kompensation när EU 261:s regler slår fast att passagerare inte har rätt till någon sådan ersättning i extraordinära lägen”, skriver hon till SVT i ett mail.

Kunskapen brister

Enligt Britta Ahnmé Kågerman, ordförande för ARN, finns det dock många flygbolag som alltid följer myndighetens beslut.

– Lufthansa besökte oss förra året, då visade det sig att det fanns vissa brister i deras kunskap, men sedan besöket har de följt våra rekommendationer. Vi har ju också flera flygbolag som alltid följer oss. De nordiska flygbolagen har typiskt sett alltid följt våra rekommendationer.

En annan yrkesgren som är flitigt förekommande på listan är hantverkarbranschen.

– Det är väldigt många fall som rör hantverkare. En del har varit med på listan i flera år och är riktiga värstingar, andra fall handlar om mindre saker. Det handlar om alllt från rena lurendrejare som bara tagit pengarna och stuckit till mer komplicerade fall där ord står mot ord, säger Annika Berge på Råd & rön.

Allmänna reklamationsnämnden

Visa

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag om köpta tjänster och varor.

ARN:s beslut är rekommendationer och inte juridiskt bindande.

Förra året fick konsumenten rätt i 38 procent av fallen som anmälts till ARN. Av de fallen valde en majoritet – 76 procent – av företagen att följa rekommendationerna.

Så görs ”Svarta listan”

Visa

Tidningen Råd & rön gör två gånger om året en lista över de företag som struntat i ARN:s beslut att ge kunden rättelse.

Råd & rön samlar in fallen från ARN och kontaktar sedan alla företag för att säkerställa att informationen verkligen gäller.

Några företag är svåra att nå eftersom de har lagts ner. De får ändå stå med på listan, eftersom det inte är helt ovanligt att företaget återuppstår i nya konstellationer.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer