Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Kristina Edström, professor i kemi vid Uppsala universitet, jobbar med att ta fram miljövänliga bilbatterier. Foto: SVT

Här skapas framtidens bilbatterier

Publicerad

Intresset för elfordon ökar – men batterierna behöver bli bättre.

Nu görs en europeisk storsatsning på forskning om batterier, och en viktig plats för det är Uppsala universitet.

Den europeiska fordonsindustrin anställer sammanlagt ungefär 15 miljoner människor, vilket gör frågan om nästa generations bilbatterier än viktigare. 

– Vi har gått från 20 anställda till 80 eller 90 sedan jag tog över, säger professor Kristina Edström som leder och samordnar verksamheten på Ångströmlaboratoriet.

– Tidigare ansågs det här ökentråkigt. En person frågade vad jag forskade på. Jag svarade “batterier”, och då sa personen: “Men det är ju andefattigt!”

– Men jag tyckte batterier var mer än bara en burk man stoppar in och så funkar nånting. Jag ville göra dem bättre.

Laddningsbara bilar ökar

Enligt en prognos från Stockholms handelskammare kan hälften av alla fordon på svenska vägar vara laddningsbara redan 2030. Europeiska biltillverkare satsar på elbilar. I Sverige bygger Northvolt en stor batterifabrik i Skellefteå.

– Vi behöver ligga före i forskningen, säger Kristina Edström. Vi kan också använda den stora anläggningen Max IV i Lund för att följa hur det ser ut på atom-nivå. Hur material ändrar sig, hur det ser ut när det börjar falla sönder.

Kraftigare batterier på gång

Litium-jonbatterier är huvudsaken, men längre fram väntar en ny sort som kallas ”fast fas”. De batterierna blir mindre i storlek men har mer energiinnehåll.

– Jag tror att de dröjer kanske 10 år, säger Edström. Litium-jonbatterierna kommer att bli kraftfullare, men det riktigt stora klivet tar tid. Fast fas-batterierna måste bli mer stabila först.

Dåliga arbetsförhållanden

Läget påminner lite om när litium-jonbatteriet utvecklades. Det var ganska vanligt med bränder i laboratorierna på den tiden.

Bilbatterier idag är stora, tunga, och framställs ofta i Asien med hjälp av kolkraft. Det är dåligt för miljön och klimatet. Dessutom behöver batterierna mineraler som ofta bryts i länder där förhållandena för gruvarbetare är dåliga.

”Det blir en etisk fråga”

Av miljöskäl -  säger vissa – bör vi ha fler gruvor på hemmaplan. Av miljöskäl – säger andra – bör vi låta bli. Kristina Edström säger att hon tror att vi blir tvungna att ha egna gruvor.

– Jag har läst att Europa förbrukar 20 procent av världens mineraler men bara själv bryter 3 procent. Det blir lite en etisk fråga. Om vi tycker det tillverkas på smutsigt sätt i andra delar, ska vi ta ansvar och göra bättre själva. Annars blundar vi lite, säger Kristina Edström.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer