Jonas Andersson Schwarz, vid Södertörns högskola, är kritisk till tonläget i kampanjerna från LO och Svenskt Näringsliv. Foto: SVT / Skrämdump

Hårdare ton i valkampanjer – ”hör inte riktigt hemma i svensk tradition”

Publicerad

De senaste månaderna har valkampanjer från LO, Moderaterna och Svenskt Näringsliv fått hård kritik för att bland annat vara osakliga. Frågan är nu om detta bäddar för ett hårdare tonläge i årets valrörelse, jämfört med tidigare. Mycket möjligt, enligt experter som SVT talat med
– Det verkar som om man kommer att ha en hårdare retorik, säger Orla Vigsö, professor vid Göteborgs universitet.

LO:s valfilm ”Trygghet för vanligt folk” har fått kritik bland annat för att det framställs som att undersköterskor skulle få lönen sänkt med 30 procent om Moderaterna kommer till makten.

– Problemet med den här filmen är att man helt hittar på vad som är borgerlig politik. Det är ingen som har något förslag om 30-procentiga lönesänkningar – hur skulle det ens gå till? sade Johan Ingerö från tankesmedjan Timbro i SVT:s Morgonstudion.

Även Svenskt Näringliv har kritiserats för en bild på kampanjsidan Skattefakta på Facebook, där det framställdes som att finansminister Magdalena Andersson (S) gladde sig åt skattepengar som skulle komma in från en avliden. Bilden har senare tagits bort från sidan.

Moderaternas kampanjfilm om Göteborg från hösten 2017 fick ny spridning i februari i år och kritiserades för svartmålning. I Agenda 11 februari svarade Elisabeth Svantesson (M) på kritiken och sade att filmen ger en av många bilder av Göteborg.

Jonas Andersson Schwarz, medieforskare (bilden från Aktuellt 10 september 2017)

”Kanske kör testballonger”

Enligt Jonas Andersson Schwarz, lektor och lärare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola, kan tonläget i kampanjerna från LO och Svenskt Näringsliv kännas ”lite som en nymodighet” i en svensk valrörelse.

– De hör inte riktigt hemma i svensk tradition. Men det kan vara så att de kör testballonger, säger han.

Schwarz är också kritisk till tonläget i kampanjerna.

– Vi har tyvärr numera ett segregerat land. Det här känns som cyniska försök att med förenklade budskap nå grupper som inte har så mycket verktyg för att orientera sig i politiken, säger han.

Orla Vigsö, professor i medie- och kommunikationsvetenskap.

Kamp om verklighetsbeskrivningen

Orla Vigsö, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet, menar att det är svårt att generellt säga att tonen är hårdare nu än i tidigare valrörelser, men det finns indikationer på att det kan bli en hårdare retorik.

– Med tanke på hur lång tid det är till valet verkar det som om man kommer att ha en hårdare retorik än vi har varit vana vid de senaste decennierna, eftersom tonen brukar skruvas åt ju närmare vi kommer valet, skriver han i ett mejl till SVT.

Vad är det som sticker ut jämfört med tidigare?

– Det har bland annat blivit tydligt i hur hög grad kampen står om ”verklighetsbeskrivningen” – är Sverige ett föredöme eller ett land på väg mot totalt kaos? Att tendentiöst tolka motståndarens påståenden på det mest ogunstiga sättet är inget nytt, men man brukar undvika något som tydligt kan tillbakavisas som osant, svarar Orla Vigsö.

Tror du att dessa budskap påverkar sina mottagare på det sätt som är tänkt?

– Om ena sidan ger en mycket negativ, men tendentiös tolkning av motståndarnas ståndpunkter kan det vara svårt att visa varför det är fel (eller tendentiöst), om inte det är direkt lögn. Argumentationen medverkar därmed till en förenkling och polarisering mellan blocken.

I söndagens Agenda blir det debatt om LO:s film mellan Gunnar Strömmer (M) och Therese Gouvelin från LO. SVT2 och SVT Play kl 21.15.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Agenda

Mer i ämnet