Foto: TT/Montage

Hårdvarufel bakom Skatteverkets kraschade sajt

Uppdaterad
Publicerad

Trasig hårdvara ligger bakom rekordlånga driftstoppet på Skatteverkets hemsida. Men inga pengar har försvunnit och senast i morgon kommer tjänsterna vara i full gång igen, lovar myndighetens IT-direktör Jan Zetterdahl:
– Det är olyckligt när sådant här drar ut på tiden.

I två dygn har Skatteverkets sajt legat helt nere, och ingen av myndighetens flitigt nyttjade e-tjänster har gått att använda. Och ända sedan något gick snett tidigt i söndags har man arbetat intensivt med att försöka lösa problemen.

Trasiga datorer

– Det var trasig hårdvara i vårt centrala lagringgsystem som orsakade driftstoppet. Vi har bytt ut vissa teknisk utrustning, och nu håller vi på att återskapa och verifiera all data innan systemen tas i full drift igen, säger Jan Zetterdahl, IT-direktör på Skatteverket.

Enligt Jan Zetterdal kommer det dröja upp till ett dygn innan Skatteverkets tjänster är i full funktion igen. Det finns i nuläget ingenting som tyder på att några data försvunnit och haveriet ska inte heller ha orsakat av någon extern attack. Det är helt enkelt datorer och lagringsenheter som har gått sönder.

Informationsbrist

Orsaken till problemen lokaliserades tidigt, men ännu på tisdageftermiddagen var det ingenting som verkade fungera utåt. Den som försökte nå sajten möttes fortfarande av en tillfällig hemsida med följande upplysning:

 ”Skatteverket har just nu tekniska problem som gör att alla e-tjänster ligger nere.”

Jon Karlung, vd på internetleverantören Bahnhof, är starkt kritisk till hur Skatteverket hanterat situationen. Inte mot driftstoppet i sig, dessa är svåra att helt undvika. Men att de pågår så pass länge som två dygn är närmast unikt, och då är det nödvändigt att gå ut med mer och utförligare information, menar han:

Mörkar ”sanningen”

– Att bara skriva ”vi har problem” funkar en kort tag, men sedan behövs en ordentlig incidentrapport till allmänheten. Vad har hänt, går det att laga och är människors pengar borta från skattekontot eller inte? Berätta gärna så utförligt det bara går går om vad som hänt, annars börjar folk tro att man mörkar ”sanningen”, säger Jon Karlung.

Jan Zetterdahl på Skatteverket menar att det hade varit svårt att informera mer än man  gjort.

– Vi har fokuserat på att verifiera fakta så att vi vet vad vi pratar om. Och av säkerhetsskäl kan vi inte gå ut med alla detaljer. Dessutom har man ju alltid förhoppningen att saker ska gå lite fortare än de i slutänden gör, och det är olyckligt när de drar ut på tiden.

LÄS MER: Oro kring skatteåterbäringen

Enligt Skatteverket har privatpersoner inte påverkat alls av driftstoppet – deklarationerna är inlämnade sedan länge och både restskatt och skatteåterbäring var lyckligtvis reglerade när systemen lade av. Och några pengar ska absolut inte ha försvunnit.

Veckolång tidsfrist

Ändå är det många nervösa människor som ringt skatteupplysningen och orsakat långa köer.

– Folk är vana vid att Skatteverkets tjänster alltid är tillgängliga, så det är klart att det blir missnöje när saker inte funkar och sista datumet för till exempel moms- och arbetsgivardeklarationen passerar. Men efter att vi förlängde alla tidsfrister med en vecka har det lugnat ner sig, säger Jan Zetterdahl.

Även Kronofogdens hemsida har legat nere sedan i söndags, den använder samma tekniska plattform som Skatteverket.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer