I en kommentar till SVT efter avslöjandet att en femtedel av svenskarna betalar för mycket för sin el, säger Anna-Karin Hatt att hon nu tänker kalla de stora elbolagen till ett möte.
– Jag tänker fråga dem vad de tänker göra för få bort de oskäliga prisskillnader som finns i dag. För i dagsläget är det alldeles för många kunder som skinnas av elbolagen och så kan det inte fortsätta att se ut.
Lukrativa avtal
Det finns inget som elbolagen tjänar så mycket på som tillsvidareavtalen på el. Nästan vart femte hushåll i Sverige har i dag ett sådant avtal, som innebär att elbolagen kan ta ut mycket höga marginaler.
De senaste tolv månaderna har bolagen sammanlagt tjänat nästan 1,3 miljarder kronor mer på dessa avtal jämfört med vanliga avtal med rörliga elpriser, enligt statistik som Sveriges Television tagit del av.
Enligt energiminister Anna-Karin Hatt är det höga tillsvidarepriset på el oacceptabelt.
– Det är inte acceptabelt att många elbolag låter kunder ligga kvar i sådana här avtal och tjänar mycket pengar på dem, säger Anna-Karin Hatt.
Krånglig information
Merparten av de 780.000 kunder som har ett tillsvidareavtal i dag har fått det i samband med att de flyttat till en ny adress. Tecknar de då inte ett avtal får de ett tillsvidareavtal.
– Informationen i dag är ofta väldigt krånglig och otillgänglig säger hon och pekar på att många elbolag är mycket sparsamma med att informera sina kunder om vilken typ av avtal de har.
Het fråga
Tillsvidareavtalen på el har länge varit en politiskt het fråga där den samlade oppositionen i riksdagen krävt förändringar, och enligt Anna-Karin Hatt måste bolagen nu se till att minska antalet avtal.
– Det är uppenbart att många elhandelsbolag skär pengar på den här typen av avtal och gör väldigt stora vinster som går rakt ned i deras fickor. Det är inte rimligt att man ta ut så här stora överpriser. Därför måste elbolagen minska prisskillnaderna och också minska antalet kunder som har sådana avtal.
Lågt förtroende
Enligt energiministern åtnjuter elbranschen i dagsläget ett mycket lågt förtroende hos allmänheten, och borde därför ha ett eget intresse av att agera i frågan.
– Det säger sig självt att en bransch som har väldigt lågt förtroende – där det i bland i vissa mätningar ligger lägre än förtroendet för dem som säljer begagnade bilar- då är det klart att elbranschen har ett problem där det ligger i deras intresse att agera.