Varje år får vissa skolor bidrag från kommunerna, beroende på vilka elever som går där. Tanken är att ge skolorna ekonomisk kompensation utifrån elevers socioekonomiska bakgrund.
Alla skolor har olika uträkningsmodeller, men gemensamt för samtliga är att man använder statistik som numera är sekretessbelagd. Det innebär att det nu blir betydligt svårare att göra en rättvis fördelning av de många hundratals miljoner kronor det rör sig om, något som tidningen Läraren tidigare rapporterat.
Pengarna har en rad olika användningsområden enligt Christan Wetell, grundskolechef vid friskolekoncernen Kunskapsskolan. Han säger att det handlar mycket om att kunna planera åtgärder, hjälp och stöd för elever under långa perioder.
– Det kan vara specialpedagoger som tas in. Eller verktyg som enskilda elever, eller små elevgrupper, behöver.
Att dela lika mellan alla skolor i en hel kommun skulle bli ”väldigt olyckligt” enligt Christian Wetell.
– Inte heller gamla fördelningsnycklar blir bra att använda nu. Det finns en stor risk att det då blir minskad likvärdighet, säger han.
Oklart när det kan lösas
Just nu inväntar många kommuner en nationell lösning som ska komma från regeringen. Även utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till det rådande läget.
– Den situationen vi har nu är ohållbar, säger hon.
Men exakt hur problemet ska lösas vet man inte än.
– En rad olika förslag ligger på bordet. SCB och Skolverket har båda sagt att med en offentlighetsprincip i friskolorna skulle problemet vara löst.
Det förslaget har dock Centerpartiet tidigare sagt blankt nej till. Och Anna Ekström poängterar att en lösning på problemet med skolstatistiken måste vara både ”lagstiftningsmässigt okej” och klubbas igenom i riksdagen.
Hur lång tid kan det ta innan det finns en permanent lösning?
– Jag kan inte ge en exakt tidsgräns. Men frågan är otroligt högt prioriterad, säger Anna Ekström.