Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Många svenskar som rest med flygbolaget Primera Air sitter fast på flyplatser i Barcelona, Alicante och Arlanda. Kristoffer Lundberg har väntat i över ett dygn på sitt försenade flyg: ”Det är fruktansvärt”, säger han.

Ilskan mot flygbolaget Primera Air – hundratals svenskar fast på flygplatser

Nu har flygplanen från Alicante och Barcelona lyft. Flygbolaget Primera Air har under måndagskvällen haft hundratals resenärer strandade på flygplatsen Alicante, Barcelona och på Arlanda. Kvar är 180 personer som ska flyga till Malaga och som får vänta till klockan 08.30 på tisdagsmorgonen.
– Nu har flygen börjat gå iväg, och det är ju bra för resenärerna, säger Anders Porelius, presschef på Swedavia.

– Det är kaos, det är fruktansvärt. Det känns som att bolaget bara vill håva in pengar, men händer det något så går de upp i rök, säger Kristoffer Lundberg.

”Massa barn här”

Flyget från Alicante skulle ha lyft till Sverige vid lunchtid på söndagen. Men flighten hem har gång på gång flyttats fram och ställts in. Samtidigt försöker resenärerna att komma i kontakt med flygbolaget Primera Air, men bolaget går inte att få tag på varken via mejl eller telefon.

– Det är massa barn här, ett barn har feber och det är kaos, säger Kristoffer Lundberg, en av dem som väntar i Alicante.

Nu går ett 70-tal resenärer på Arlanda ihop för att vända sig till konsumentombudsmannen, uppger Sveriges radio.

– Tillsammans har vi skrivit en lista med alla personers kontaktuppgifter som vi ska lämna till Konsumentverket. Vi hoppas Konsumentombudsmannen ska vilja företräda oss som grupp och föra vår talan mot flygbolaget, som tyvärr är lite kända att de inte reglerar när sådana här situationer uppstår. Tillsammans är vi starka och hoppas de ska lyssna så vi får den kompensation vi har rätt till, säger Flavia Shannon, som är en av de drabbade resenärerna, till Sveriges radio.

Kritisk mot flygbolaget

Kristoffer Lundberg tycker att flygbolagets hantering har varit under all kritik.

– Det är jättedåligt, absolut ingen kundservice. Det är ingen här som vågar köpa en ny biljett med något annat bolag heller, för det känns väldigt osäkert om man kommer att få tillbaka de pengarna från Primera Air, säger han.

”Bokar aldrig med dem igen”

Även i Barcelona sitter svenskar fast i väntan på en flight med samma flygbolag. Planet skulle ha lyft sent under söndagskvällen, men på plats fick passagerarna veta att planet inte skulle gå förrän 13.00 nästa dag.

Väl på plats på flygplatsen kom beskedet att flyget var ytterligare försenat till 23.00 under måndagskvällen.

En av dem som sitter fast där är Paco Matta Roos.

– Det finns inget förtroende mot det här flygbolaget, när man inte får någon information. Det har varit kaos här, med långa köer och barnfamiljer som slussas fram och tillbaka till flygplatsen, säger han.

Han säger att han inte kommer att boka någon resa med Primera Air igen.

– Troligtvis aldrig, det kommer jag inte att göra efter allt som hänt och den dåliga hanteringen.

Hänvisar till mejl – ska få svar inom en månad

Flygbolaget har inga representanter på plats på någon av de drabbade flygplatserna och de svarar inte i telefonen när vare sig vi på SVT ringer eller när passagerarna ringer.

I stället hänvisar de till sin mejl, där ett automatiskt svar kommer efter en stund med svaret att de återkommer inom 25-45 dagar.

SVT:s medarbetare, Aleksander Kovacevic, är en av dem som väntar på flygplatsen i Barcelona.

– Bristen på information och besked är jobbig. Personalen vid incheckningsdesken har också försökt att nå flygbolaget, men de får inte heller några besked. Många är oroliga över om det överhuvudtaget kommer gå något flyg, säger han.

600 personer fast på Arlanda

Även på Arlanda i Stockholm har cirka 600 resenärer tvingats vänta i nästan ett dygn. Ingen information har lämnas från flygbolaget Primera Air.

SVT har sökt Primera Air för en kommentar.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer