Importbilen kan vara en dödsfälla

Uppdaterad
Publicerad

Närmare 10.000 bilar från USA som rullar på svenska vägar har varit svårt krockade, ibland till och med skrotade, innan de importerats till Sverige.

Det syns inte utanpå, det märks inte när du kör och bilens papper ser bra ut. I bilhallen kan det vara svårt att upptäcka att importbilen egentligen har varit skadad. Men ofta döljer sig många fel under ytan.

– De saknar ofta airbag, någon har haft stel rattstång vilket betyder att vid en krock så blir stången till ett spjut och viker sig inte som tanken är. Själva elektroniken kan också slå ut bilen helt, säger Jan-Erik Lindenblad Heed som jobbar på polisens stöldrotel i Stockholm med att utreda just brottslighet kopplat till utländska bilar.

Det är kriminella ligor som köper bilarna i USA. Där får de nämligen inte köras på amerikanska vägar utan bara exporteras. Bilarna fraktas till Baltikum och lappas ihop, ofta med hjälp av bildelar från stulna bilar och sen säljs de vidare till Sverige. Företaget Carfax har jämfört amerikanska fordonsrapporter med svenska och funnit att minst 9.600 bilar har varit svårt krockade eller till och med skrotade innan de kom till Sverige.

– Det vi har sett är att amerikanska bilar som studsar via till exempel ett baltiskt land har en hög andel skadehistorik i USA och kommer sen till Sverige, säger Torbjörn Serrander, utredare på Larmtjänst som bistår polisen och försäkringsbranschen.

En krockad bil ihopsatt av stöldgods utan fungerande säkerhetssystem lockar få köpare. Men om felen inte syns och priset är det rätta slår många ändå till. Både försäkringsbranschen och polisen varnar nu för dessa bilar och ger rådet att kontrollera bakgrunden noga.

Checklista inför köp:

  • Googla chassinumret
  • Kontrollera chassinumret på NICB:s hemsida (amerikansk motsvarighet till svenska Larmtjänst)      
  • Gratis kontroll av fordon som varit översvämmade i samband med stormen Sandy går att göra här
  • Var observant på priset – om bilar säljs under listpris finns det anledning att vara extra noga med kontroller.
  • Kontrollera att servicebok finns
  • Kontrollera antalet nycklar
  • Om det framgår att bilen reparerats, begär underlag för reparationen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.