Träningsinfluencern: Här är tre fällor att undvika

Uppdaterad
Publicerad

Nytt år innebär ofta nyårslöften för många, och det är inte helt ovanligt med mål inom träning och hälsa som ska uppnås. Det märks både i sociala medier och på fysiska gym.

När SVT kollade med gymkedjorna Friskis & Svettis och Actic hade de en sak gemensamt: Fler som besöker gymmen hittills i januari jämfört med januari 2021 – trots ännu ett pandemiår. Sats uppger till SVT att de ser goda besökssiffror nu under årets första månad och Nordic Wellness säger att de har en fortsatt jämn aktivitet från deras medlemmar.

Träning trendar i sociala medier 

Nya utmaningar, recept på hälsosam mat och träningsklipp florerar i våra sociala flöden.

Ett ansikte som många numera känner igen är David Haroun. Med över 160 000 följare på Tiktok, en podcast, Youtubekanal och ett Instagramkonto försöker han sprida kunskap och slå hål på myter genom förklarande och humoristiska videor.

Se fällorna att undvika som sätter käppar i hjulet för dina resultat i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.