Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill hellre använda morötter än piskor för att få ned transportsektorns klimatutsläpp. Foto: Thomas Johansson, TT arkiv

Infrastrukturministern: Kommer behövas mycket lastbilar när godsmängderna ökar

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen har inga planer på att införa straffavgifter för lastbilar. Enligt infrastrukturministern är det mer morötter än piskor som gäller. Han ser en framtid med mer gods och mer transporter, och lastbilstrafiken är inget problem om lastbilarna ställer om till bättre drivmedel, enligt Tomas Eneroth.

När Trafikverket säger att all vägtrafik måste minska om Sverige skall klara klimatmålen så är inte regeringens ansvarige minister, Tomas Eneroth (S), lika bekymrad. På frågan om det inte körs för mycket lastbil ger han ett helt annat svar än Trafikverket:

– Det kommer att behövas mycket lastbilstransporter även framöver eftersom godsmängderna ökar, säger han.

Gods skall flytta från lastbil till tåg och sjöfart

Regeringen sa i regeringsförklaringen i januari att gods skall flytta från lastbil till tåg och sjöfart. Samma löfte gavs 2016, men sedan dess har lastbilstrafiken istället ökat.

Infrastrukturministern menar att de stora infrastrukturinvesteringar som finns i Januariöverenskommelsen på 700 miljoner, med både underhåll av järnväg och stora satsningar på nya stambanor för tåg, kommer frigöra kapacitet på tåg och sjöfart. Dessa kan ta en ökande andel av godset. Men här finns en stor skillnad mot vad regeringens egen expertmyndighet, Trafikverket, säger.

För regeringen ser idag inga behov av styrmedel som specifikt gör lastbilstrafiken dyrare, för att specifikt minska lastbilstrafiken.

– I framtiden behöver mer gods gå på räls och sjöfart men ökande transporter visar hur viktigt det är att lastbilar går på el och förnybara bränslen, säger Tomas Eneroth.

Nya och tuffare styrmedel

Trafikverket förespråkar nya och tuffare styrmedel, inte minst något som gör lastbilstransporter dyrare. Men infrastrukturministern tror mer på morötter än piska, säger han. Regeringen förbereder också en omlastningspeng. En bonus till de som delar upp längre transporter i en del lastbil, men att man lastar om och tar en – helst längre – del på tåg eller sjöfart. Han tycker inte det är självklart att mängden lastbilstransporter behöver minska.

– Jag är från Småland, jag vet att ibland saknas möjlighet till järnväg och båt. Därför så viktigt att vi får elektrifiering och biodrivmedel till lastbilar.

Trafikverket: Bara hälften av målet

Trafikverket, som är den expertmyndighet som gör prognoser och utvärderar politiken, säger att med dagens beslut kommer Sverige bara nå hälften av målet om 70 procent minskning av transportsektorns utsläpp till 2030. Men Tomas Eneroth är mer optimistisk.

– Jag tror vår godsstrategi vi lanserade i somras kan göra att vi klarar en snabb omställning. Jag är ganska optimistisk när det gäller möjligheter att nå målen, säger Eneroth.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.