Inget sug efter ekologiskt påskgodis

Uppdaterad
Publicerad

I påsk kommer vi att trycka i oss kilovis med smågodis. Och det är det gamla vanliga lösgodiset som dominerar intresset för ekologiska alternativ är svagt.

Svenska livsmedelshandlare laddar just nu inför en av årets största köpfester – påsken. Godiset står för en stor del av säljruschen.

-Mängden lösgodis vi säljer under påskhelgen motsvarar ungefär 20 procent av allt lösgodis vi säljer under ett år, säger Anna Hedström på Icas informationsavdelning.

2011 väntas inte bli något undantag, är Ica, Coop och Axfood (som driver bland annat Hemköp och Willys) överens om.

Eko-godis går trögt

Och det är fortfarande det vanliga lösgodiset som slinker ner i påsarna. För till skillnad från andra livsmedel är efterfrågan på ekologiskt godis inte stor.

Båda Ica, Coop och Axfood har vissa ekologiska alternativ, men de är långt ifrån några storsäljare.

-Vi har en del ekologiskt godis för att vi vill kunna erbjuda kunderna det. Men försäljningen går ganska trögt, säger Ingmar Kroon, presschef på Axfood.

Vill känna igen smaken

På Coop har man märkt en ökad efterfrågan på ekologisk choklad och nötter – men däremot inte smågodis. Samma trend märks på Ica.

Magnus Nelin, presschef på KF, har sin teori kring varför eko-godiset inte går hem.

-Konfektyr har en speciell plats i svenskarnas hjärta. Vi vill ha våra Ferrari-bilar och nappar, för vi vill känna igen smaken och ha det som är gott, säger han.

Ingmar Kroon på Axfood har en annan tes.

-Om man köper något onyttigt är man redan ”ur spår”, då är man inte intresserad av att välja något som är lite bättre. Jag tror till exempel inte att någon skulle få för sig att köpa ekologiska cigaretter, säger han.

Närproducerat ökar

Karamellkungen som levererar lösgodis till svenska butiker har i dag inget ekologiskt godis i sitt sortiment, och inga omedelbara planer på att införa det, säger vd Daniel Juhlin.

Men Lars G. Ohlsson på branschorganisationen Svensk Handel menar att godisbranschen skulle kunna vinna på att tänka om.

-Inom livsmedelsbranschen har trenden med ekologiskt och närproducerat hela tiden ökat. Den vek inte ens ner sig under finanskrisen, som vissa trodde. Där kanske godisbranschen kan göra en koppling till sin egen bransch, säger han.

Dilemmat med just godis är dock att det är en lockvara som inte utsätts för konkurrens på samma sätt som annat livsmedel, menar Lars G. Ohlsson.

Jenny Modin

jenny.modin@svt.se

Ekologiskt godis

Naturskyddsföreningens definition:

• Färgämnen och smakaromer kommer från frukt, bär och kryddor som odlats ekologiskt.

• Sockret är odlat utan bekämpningsmedel och konstgödsel.

• I vissa ekologiska godissorter används oraffinerat rörsocker som innehåller mer mineraler och vitaminer än raffinerat socker.

• Ekologiskt godis innehåller inte heller härdade fetter, eller genmodifierade organismer, GMO.

• Choklad är den typ av ekologiskt godis som funnits längst och som också finns i flest olika varianter. Chokladen är tillverkad av ekologiskt odlad kakao.

Naturskyddsföreningen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.