Ett klassrum på Rålambshovskolan i Stockholm. Foto: TT

Invandrade elever presterar sämre

Uppdaterad
Publicerad

Invandrade elever presterar sämre än infödda elever och skillnaden är större i Sverige än i andra OECD länder, enligt en ny Pisa-rapport.

Analysen bygger på det Pisaprov som gjordes av elever i årskurs nio år 2015, skriver Svenska Dagbladet.

Fler än i andra OECD-länder

I Sverige hamnade runt 60 procent av elever födda utomlands i gruppen för lågpresterande elever jämfört med runt 20 procent av elever födda i Sverige.

Det är fler än i andra EU och OECD länder – som till exempel Tyskland, Italien, Ungern och Storbritannien – där runt 40 procent av elever födda utomlands hamnar i gruppen lågpresterande.

Högre studiemotivation

Risken är också större att elever som invandrat sent, när de fyllt tolv år eller senare, hamnar i gruppen lågpresterande.

Också här sticker Sverige ut med en av de största klyftorna – över 20 procentenheter högre andel lågpresterande elever bland de som invandrade sent jämfört med de som invandrade tidigt, skriver SvD.

Däremot är studiemotivationen högre bland invandrade elever än bland infödda elever. Åttiofyra procent av elever födda utomlands rapporterar att de har hög studiemotivation jämfört med 70 procent av infödda elever.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.